De jaren 90 van de afgelopen eeuw zijn weer helemaal terug. Denk hierbij aan de oversized kleding met grote emblemen en zeer kleurrijke cartooneske afbeeldingen, maar ook muziekinvloeden en films series die weer immens populair zijn. Ook in de grafische wereld zien we een soort revival ontstaan. Wij nemen je mee terug in de tijd naar de grafische trends van die tijd. Ook zullen we je geheugen opfrissen als het gaat om populaire logo’s.
Grafische trends uit de jaren 90
De afgelopen 20 jaar is er enorm veel veranderd op het vlak van webdesign en grafische ontwerpen. Na de kleurrijke jaren 90, deed na de eeuwwisseling het minimalisme zijn intrede. Dit zagen we ook terug in de logo’s. Veel bedrijven kozen er destijds voor om hun logo sterk te vereenvoudigen. Momenteel zien we echter weer een opleving van trends uit de kleurrijke 90’s.
Typografie
Als je in de jaren 90 een presentatie moest maken, was er niet zoveel keuze voor wat betreft de verschillende fonts. Wel had je de keuze uit allerlei Wordart stijlen die gebruikt maakten van in elkaar overlopende kleuren, ook wel gradiënt genoemd.
Dit zien we tegenwoordig weer helemaal terugkomen. Dit geldt ook voor oudere lettertypes zoals het serif font. Ontwerpers doen er alles aan om extra aandacht te trekken. Zo worden er weer volop opvallende lettertypes in verschillende varianten met verschillende groottes, zowel vet als cursief gebruikt.
Gradiënt
Met gradiënt wordt de techniek bedoeld, waarbij kleuren in elkaar overlopen. De webdesigners uit de jaren 90 maakten hier enorm veel gebruik van. De meest bonte varianten, het liefst nog met 3D effecten en schaduw, waren destijds super hip.
In de zero’s kwam het minimalisme in opkomst, waarbij het gebruik van gradiënt steeds minder werd toegepast. Dit had ook wel een belangrijke reden. Meer en meer gebruiken mensen hun smartphone om het internet te raadplegen. De eenvoudige ontwerpen van logo’s zorgden ervoor dat deze veel sneller geladen werden.
Momenteel zien we weer een kentering plaatsvinden. Het gebruik van gradiënt maar ook van duotones is dan ook weer helemaal in. Duotones zijn afbeeldingen die op twee kleuren zijn gebaseerd.
Het gebruik van felle kleuren en patronen
Welke typische jaren 90 trend uit de grafische wereld ook terug is gekeerd, is het gebruik van felle kleuren, zowel bij duotones als gradiënt. Je ziet het steeds meer terug in bijvoorbeeld afbeeldingen en patronen, maar ook in achtergronden.
Populaire logo’s uit de jaren 90
In de jaren 90 waren heel veel logo’s zeer kleurrijk en druk. Toch waren er toen al bedrijven die hun logo juist een meer minimalistisch look wilde geven.
Een van die bedrijven was Nike. De bekende swoosh die op het logo is te zien, staat symbool voor beweging en de buitenaardse snelheid van de godin Nike. Nadat men eerst met diverse opvallende lettertypes experimenteerde bij het weergeven van de merknaam, werd het logo dusdanig herkenbaar en populair, dat de merknaam uiteindelijk helemaal is verdwenen.
Helemaal hip in de jaren 90 waren de poloshirts van het merk Lacoste. Het logo, het bekende krokodilletje op de borst, is echt een icoon geworden. Tegenwoordig zijn de polo’s ook weer helemaal in.
Een bekend Nederland logo uit de jaren 90, is het logo van V&D. Dit luxe warenhuis dat heel lang met haar identiteit heeft geworsteld, wisselde regelmatig van logo. Het logo uit de jaren 90 was, zoals bij veel bedrijven, zeer kleurrijk. Het en-teken werd hierbij verweven met de letters V en D. Onder het logo werd de naam van het warenhuis geplaatst.
Het bedrijf Apple Computer gooide in 1977 het roer om. De naam werd destijds vereenvoudigd tot Apple en Rob Janoff kwam met een kleurrijk logo in de vorm van de inmiddels zeer bekende appel. Het kleurrijke logo bleef gehandhaafd tot het einde van de jaren 90. Het logo zelf is nog altijd onveranderd maar het kleurrijke uiterlijk is verdwenen.
De bekende gouden bogen in het logo van McDonalds werden al in 1960 geïntroduceerd. In 1983 kwam de fastfoodketen met de iconische gouden M. Het logo werd hierna nog meerdere malen aangepast. In de jaren 90 bevatte het logo naast de M een rood vlak met daarin in witte letters de merknaam. Na 2000 is het logo in een aantal stappen sterk vereenvoudigd. Vandaag de dag heeft iedereen genoeg aan alleen de gouden letter M.
Een logo dat in de 90’s is ontstaan, is dat van Google. Geheel in de stijl van die tijd waren de kleurrijke letters in 3D-formaat. Eind jaren negentig werd de weergave ervan steeds eenvoudiger. Het huidige logo dat in 2015 werd gepresenteerd is nog altijd in dezelfde kleuren maar dan wel superstrak vormgegeven.