Vandaag de dag kan een bedrijf of instelling niet meer zonder een goed logo. Het zorgt ervoor dat jouw bedrijf of merk herkenbaar wordt. Of je nu bakker of juwelier bent, klanten zullen jouw bedrijf aan je logo kunnen herkennen. Tenminste, als je het goed aanpakt. Natuurlijk kun je zelf aan de slag gaan. Voor het beste resultaat kun je beter een professional inschakelen. Maar wat kost het laten ontwerpen van een logo nu eigenlijk? In dit artikel kun je lezen welke factoren hierbij een rol spelen. Natuurlijk geven we je ook de nodige tips.
Een sterk logo hoeft niet duur te zijn
De kosten om een logo te laten ontwerpen, lopen zeer uit een. Als kleine zelfstandige heb je natuurlijk niet het marketingbudget ter beschikking wat grote bedrijven veelal wel hebben. Overigens hebben niet alle grote en zeer bekende bedrijven enorme bedragen gespendeerd aan het ontwerp van hun logo.
Zo kostte het logo van de Britse TV zender BBC maar liefst 1,6 miljoen euro. Het logo van Nike kostte daarentegen slechts een schamele 32 euro. Het originele logo van Google is door Sergey Brin, die een van de medeoprichters was, zelf gemaakt in een gratis beeldbewerkingsprogramma. Dit logo is in de loop der jaren nauwelijks gewijzigd.
Wat zijn de kosten van een logo?
De kosten van een logo worden grotendeels bepaald door de tijd die een ontwerper er aan kwijt is. Hoe concreter jouw wensen en ideeën zijn, des te minder tijd de ontwerper nodig zal hebben en des te lager de prijs dus zal zijn.
Het uurtarief van een ontwerper varieert heel erg. Zo zal een beginnende ontwerper genoegen nemen met een uurtarief dat varieert van zo’n 35 tot 65 euro. Een wat groter designbureau of ervaren freelancers zullen een hogere vergoeding vragen. Voor hetzelfde werk zal je bij een freelancer zo’n 60 tot 85 euro per uur betalen. De ontwerpbureaus werken meestal met vaste prijzen per opdracht.
Al met al moet je rekening houden, dat je voor het ontwerpen van een logo een bedrag tussen de 250 en 2.500 euro kwijt bent.
Afhankelijkheden
De hierboven genoemde kosten zijn van toepassing bij relatief eenvoudige logo’s. Het zal duidelijk zijn dat als je heel complexe eisen en wensen hebt, de prijs ook zal oplopen. Dit geldt ook voor als je bijvoorbeeld een complete huisstijl wilt laten ontwikkelen. Helemaal als hier allerlei lettertypes, huisstijlhandboek et cetera bij komen kijken.
Hoe groter het project, des te meer tijd de ontwerper nodig heeft. Complexe tijdrovende projecten zullen dus erg kostbaar zijn. Belangrijk is om dit bij de intake al kenbaar te maken bij de ontwerper.
Hoeveel tijd kost het ontwerpen van een logo?
Dit is een veelgestelde vraag. Het antwoord is niet eenvoudig en is geheel afhankelijk van de complexiteit van jouw wensen. Voor een gemiddelde opdracht zal een ontwerper zo’n 10 tot 25 uur bezig zijn. Dit betreft dan het gehele traject van het ontwerp, eventuele aanpassingen en de presentaties. De doorlooptijd zal gemiddeld genomen een week of drie zijn.
Hoe kan ik de kosten beperken?
Niet iedereen heeft een even groot budget. Door met een aantal zaken rekening te houden, kun je de kosten wel beperken.
Een goede voorbereiding is het halve werk. Je kunt er echter ook flink mee besparen. Door vooraf goed na te denken en op zoek te gaan naar goede voorbeelden, kun je de ontwerper veel beter uitleggen wat je wilt. Zo kan de ontwerper sneller aan de slag en zullen er naderhand ook minder aanpassingen nodig zijn.
Ook de keuze van het type logo is prijsbepalend. Een complex beeldmerk is veel arbeidsintensiever dan een woord logo. Hierbij moet de ontwerper echt iets bedenken en ontwerpen dat bij jouw bedrijf of merk past. Als je voor een woordlogo kiest zal de ontwerper vooral gaan spelen met verschillende lettertypes, grootte en kleurgebruik. Dit is een stuk eenvoudiger en zal dus veel goedkoper zijn.
Tips
Zoals je hebt gezien, hoeft het laten ontwerpen van een logo zeker niet de hoofdprijs te kosten. Door je goed voor te bereiden en het niet al te complex te maken, kun je voor een relatief laag bedrag al een krachtig logo laten ontwerpen. We hebben tot slot nog enkele tips voor je.
- Je kunt online tal van websites vinden waar je zelf een logo in elkaar kunt knutselen. Doe dit niet, want je maakt hierbij alleen gebruik van vooraf gedefinieerde elementen waar velen afnemers gebruik van maken. De kans is daarbij groot dat er veel soortgelijke logo’s in omloop komen.
- Informeer altijd goed naar de voorwaarden. Sommige ontwerpers geven het ontworpen logo in bruikleen. De eigendomsrechten behouden zij dan zelf, maar veelal kun je deze er wel bij kopen.
- Zorg ervoor dat je jouw logo laat registreren. Het kost wat geld maar zo voorkom je dat een ander bedrijf jouw logo misbruikt.