Als je een beginnende ondernemer bent, spat het enthousiasme ervan af. Je wilt de buitenwereld maar wat graag vertellen, waarom men juist bij jou producten of diensten moet gaan afnemen. Hiervoor is het belangrijk dat jouw logo hetzelfde enthousiasme uitstraalt, maar ook laat zien waar jij voor staat. Potentiële klanten moeten namelijk jouw logo gaan herkennen. Hoe je dit voor elkaar kunt krijgen, zullen we je uitleggen aan de hand van een vijftal tips.
Vijf gouden tips om tot een krachtig logo te komen
Om tot een krachtig logo te komen, moet je met een aantal aspecten rekening houden. Als je ervoor kiest om met een professioneel ontwerper in zee te gaan, zal deze hier ook rekening mee houden. Maar ook in dat geval zul je hier profijt van hebben. Je hebt dan namelijk in ieder geval een aantal handvaten waaraan je de ontwerper en het resultaat kunt toetsen.
Wat is je doelgroep?
Als je een eigen bedrijf begint, moet je goed gaan bepalen wat jouw doelgroep is. Vaak wordt dit onderschat of vergeten. Doodzonde, want het maakt de kans op succes namelijk een stuk groter. Je weet dan immers met wie je moet gaan communiceren, om je bedrijf te promoten. Hoe specifieker jij je doelgroep hebt benoemd, des te beter dit lukt. Als je weet wie je doelgroep is, kun je ook veel beter bepalen welke uitstraling jouw logo moet krijgen.
Less is more
Dit gaat zeker op voor een logo. Mensen zijn al snel geneigd om een heel verhaal met hun logo te willen vertellen. Het resultaat hiervan is, zeker als je zelf aan de slag gaat, een heel complex logo met enorm veel details. Potentiële klanten zullen een dergelijk logo heel moeilijk gaan herkennen.
Dit is dan ook een van de redenen dat je het maken van een logo veel beter aan een professional kunt uitbesteden. Deze weet hier namelijk doorheen te prikken en samen met jou tot de kern te komen, waar jij en je bedrijf nu echt voor staan.
Aan de hand daarvan zal de ontwerper een logo ontwerpen dat vooral opvalt door de eenvoud, maar dat zich ook onderscheid van de concurrentie. Op deze manier zal het logo dus veel beter blijven hangen en veel sneller worden herkend.
Woord- en beeldmerken
Zeker als beginnende ondernemer, is het van belang dat je logo uit zowel een beeld- als woordmerk bestaat. Klanten zullen namelijk aan jouw logo moeten wennen. Het duurt een poos voordat het goed blijft hangen en dat ze het gaan herkennen.
Door naast een beeldmerk ook een woordmerk te gebruiken, zal dit proces worden versneld. Je kunt in combinatie met je beeldmerk je bedrijfsnaam gebruiken, maar je kunt ook kiezen voor een korte krachtige slogan. Deze moet dan natuurlijk wel iets zeggen over jouw bedrijf, product of dienst.
Je moet ook zeker niet continue blijven schaven aan je logo. Iedere keer dat je dit doet, vergt namelijk dit weer een bepaalde gewenningstijd. Dit wil natuurlijk niet zeggen, dat je nooit meer iets mag wijzigen.
Heb je eenmaal een grote bekendheid bereikt, kun je ervoor kiezen om alleen nog maar een beeld- of woordmerk te gebruiken. Het zijn echter over het algemeen genomen alleen de heel grote namen die dit zich kunnen permitteren. Denk hierbij aan de alom bekende letter M van McDonalds.
Universeel toepasbaar
Een goed logo behoud in iedere toepassing zijn kracht. Een logo wordt op meer plekken toegepast dan je in eerste instantie misschien zou denken. Naast dat het op je website wordt gebruikt, kun je het ook toepassen op promotiemateriaal, briefpapier, visitekaartjes, op je bedrijfsauto of de gevel van je bedrijfspand.
Op welke manier je het logo ook gebruikt, het zal er ten alle tijden goed uit moeten zien en herkenbaar moeten blijven. Een goede ontwerper zal hier bij voorbaat al rekening houden. Het is wel belangrijk dat je goed kenbaar maakt, op welke manier je het logo wilt gaan toepassen.
Ga niet mee in trends
Zoals bij zoveel onderwerpen, spelen ook trends een rol bij het ontwerpen van logo’s. Het nadeel van trends is dat ze ook weer vrij snel verdwijnen. Hierdoor ben je alweer snel geneigd om je logo aan te passen. Dit is nu net niet wat je wilt, want dat kost niet alleen geld maar ook weer gewenningstijd bij je doelgroep.
Je kunt dus veel beter voor een tijdloos ontwerp van je logo kiezen. Zo blijft het veel beter hangen bij je klanten. Vergeet echter nooit het gene wat je wilt uitstralen met je logo. Zoals gezegd, zal een goede ontwerper je hierbij helpen.