Lekker vrolijk, een geel logo!

Wanneer je een logo wilt laten ontwerpen, moet je goed over nadenken over wat je wilt uitstralen. De kleurkeuze is hier heel belangrijk bij. Kleuren roepen bij mensen bepaalde gedachten en emoties op. Deze keer gaan we in op de symbolische en psychologische betekenis van de kleur geel.

Vrolijk Geel

De kleur geel wordt al sinds de oudheid toegepast. Je kunt hem namelijk heel eenvoudig produceren uit planten, maar ook uit mineralen. Sinds de komst van de moderne kunst is de populariteit toegenomen.

Geel is een interessante kleur voor het ontwerpen van een logo. Geel is een bovenal een warme kleur. Je gebruikt geel dus vooral als je een warm gevoel wilt uitstralen. In de kleurenpsychologie staat de kleur geel dan ook voor geluk en optimisme. De kleur geel geeft je energie en het prikkelt je hersenen en je wordt er actief van.

De kleur geel heeft een positieve uitwerking op je mentale gevoel. Naast dat die je een warm gevoel geeft, is het ook een goed contrasterende kleur. Een geel logo zal dus snel opvallen. Zeker als je het combineert met bijvoorbeeld rood of zwart. De kleur paars is overigens ook een mooie tegenhanger van geel.

Doordat het logo opvalt, is de kans dat mensen je logo later nog weten te herinneren velen malen groter. Hier is het je uiteindelijk toch om te doen. Door de herkenbaarheid zullen mensen eerder overtuigd raken en bij jou een aankoop gaan doen.

Logo’s waarin de kleur geel is verwerkt zie je veel bij reisorganisaties, maar ook in educatieve branche kom je ze regelmatig tegen. Geel is tevens een primaire kleur die je dus niet uit andere kleuren kunt samenstellen. Bij het gebruik van primaire kleuren legt men vaak de associatie met kinderen. Je ziet de kleur dan ook veel terug in de logo’s van speelgoedfabrikanten of winkels maar ook bijvoorbeeld in die van kinderdagverblijven.

Let wel op welke tint geel je gebruikt. Felgeel schrikt af en wordt ook geassocieerd met haat en jaloezie. Gebruik dus zeker geen felgeel als je juist warmte wilt uitstralen.  De combinatie voor zwart-geel staat ook voor aanvallend. Je ziet dit regelmatig terug in logo’s van sportverenigingen.

    Stel ons je vraag