Een groot deel van de logo’s bestaat uit een beeldmerk, al dan niet in combinatie met een woordmerk. Het woordmerk kan de merk- of bedrijfsnaam zijn, maar ook een korte slogan. Een bijzondere categorie zijn de logo’s waarin een dier is verwerkt. Net als vormen en kleuren, hebben namelijk ook dieren een symbolische betekenis. Zo wordt de adelaar geassocieerd met macht en een uil met wijsheid. Op deze manier kun je op een bijzondere manier laten zien waar jouw merk voor staat. Er zijn echter meerdere redenen waarom je een dier in je logo zou kunnen verwerken.
Symboliek van dieren
Al sinds mensenheugenis hebben dieren een bepaalde symbolische betekenis. Denk aan de sprookjes, sagen en mythen, maar ook de verschillende Bijbelverhalen waarin dieren een bijzondere rol hebben. Deze symbolische betekenis verschilt veelal per cultuur.
Een goed voorbeeld is de hond. In onze westerse beschaving staat dit dier symbool voor trouw en opoffering. Voor de Moslims is het daarentegen een onrein dier, dat in veel oosterse landen niet in huis mag komen. De Oude Grieken zagen het weer als een magisch dier dat macht had over leven en dood.
De Reuzenpanda staat symbool voor warmte, liefde en bescherming. De bijzondere tekening van het gezicht van het beest roept bij heel veel mensen sterke emoties op. Dit is dan ook ongetwijfeld een van de belangrijkste redenen dat het WWF het prachtige dier in hun logo heeft verwerkt en als mascotte van de organisatie heeft bestempeld.
Wanneer kies je voor een dier in je logo?
Naast dat je een dier in je logo verwerkt vanwege de symboliek waar het dier voor staat, zijn er nog een aantal andere redenen te bedenken waarom je dit zou willen doen.
Allereerst is dit natuurlijk het geval als je een dienst of product aan de man wilt brengen waarin het betreffende dier centraal staat. Hiervan zijn er natuurlijk voorbeelden in overvloed. Denk aan de viswinkel en dierenspeciaalzaken.
Een andere reden om een beeldmerk van een dier te gebruiken is omdat de naam van het dier terugkomt in de bedrijfs- of merknaam. Hierbij hoeft er dus niet per se een relatie te liggen met het product of dienst zelf. Bekende voorbeelden zijn onder meer het sportmerk Puma, het fietsmerk Gazelle of de energiedrank van Red Bull.
Daarnaast zijn er ook genoeg logo’s waarin een dier is verwerkt, zonder dat er een directe relatie ligt met het product, dienst, merk- of bedrijfsnaam. Zo wil de ING met hun oranje leeuw, het nationale symbool van ons land, alleen maar aangeven dat de roots van de bank in Nederland liggen.
Toch zit er vaak ook wel weer een boeiend verhaal achter. Neem nu het bekende modemerk Lacoste dat een krokodil als logo heeft. De oprichter van het modemerk speelde in zijn jeugd tennis. Toen hij op een keer een belangrijke wedstrijd moest winnen, stelde zijn coach een door hem begeerde krokodillen-lederen koffer in het vooruitzicht als hij zou winnen.
Helaas voor hem won hij destijds niet, maar bleef daarna wel onverstoord en fanatiek doorgaan met het tennis. Een journalist die het verhaal kende, gaf hem vervolgens de bijnaam ‘de krokodil’, vanwege zijn doorzettingsvermogen en vastberadenheid. Lacoste hoefde niet lang over een logo na te denken, toen hij jaren later in de modewereld stapte.
Automerken met dieren in het logo
Waar we heel veel logo’s met dieren tegenkomen, is de autobranche. Veelal willen de automerken hiermee de symbolische betekenis van het dier toekennen aan de modellen die zij in de markt zetten.
Het paard staat bijvoorbeeld symbool voor kracht, vitaliteit, bereidheid om te werken maar ook voor vrijheid en onafhankelijkheid.
De logo’s van sportwagenmerken als Porsche en Ferrari zijn hier onder meer op gebaseerd. Er wordt hierbij vrijwel altijd een steigerend of galopperend paard gebruikt, om de symbolische betekenis nog sterker te benadrukken.
Heel specifiek is het logo van de Ford Mustang waarvoor het bekende Amerikaanse paardenras symbool heeft gestaan. Hierbij zijn de merknaam en het beeldmerk aan elkaar gekoppeld. In samenhang met de symbolische waarden maakt dit het logo dan ook tot een heel sterk exemplaar.
Het automerk Lamborghini koos om soortgelijke redenen voor de stier, die ook symbool staat voor kracht. Dat was echter niet de enige reden. Leuk detail is dat Ferruccio Lamborghini, de oprichter van het automerk, geboren is onder het sterrenbeeld Stier.
Peugeot heeft de leeuw in hun logo verwerkt. Ook dit fantastische dier wordt in veel culturen gekoppeld aan kracht en macht. Dan is er ook nog het van oorsprong Britse Jaguar, dat bekend staat om zijn luxe en snelle auto’s. De jaguar is een zeer goede jager die ook een enorme snelheid kan ontwikkelen. Eigenschappen die ook worden toegedicht aan de auto’s de door de producent op de markt worden gezet.