Waarom heeft je logo een redesign, update of aanpassing nodig?

Wist je dat een logo misschien wel het belangrijkste onderdeel is van je merkidentiteit? Het is voor de meeste mensen namelijk de eerste kennismaking met een bedrijf. Bovendien wordt het in vrijwel alle marketinguitingen gebruikt. Spreekt het niet aan, dan is dat een gemiste kans en begin je op achterstand. Een sterk logo spreekt niet alleen aan, maar zegt ook iets over je identiteit en onderscheidt je van concurrentie. In dit blog worden 7 redenen uitgelicht waarom een nieuw of geüpdatet logo interessant kan zijn voor een bedrijf.

1.      Je logo valt niet op

Als je logo niet opvalt, dan kun je overwegen om een update of redesign door te voeren. Het is wel belangrijk dat je de vinger op de zere plek kunt leggen. Waarom valt je logo niet op en hoe kun je dit oplossen? Door onderzoek te doen kom je erachter waarom je logo niet opvalt en die van je concurrent wel. Als je bijvoorbeeld een standaard template van internet hebt gebruikt, dan is het tijd om een grafisch ontwerper in de arm te nemen.

2.      Je logo is verouderd

Een logo kan al binnen enkele jaren verouderen, maar kan soms ook tientallen jaren meegaan. Heb je een oud logo? Dat is dat niet meteen een probleem, want het gaat erom dat het logo sterk is en bij een bedrijf past. Indien het logo verouderd is, dan is er wel werk aan de winkel. Een verouderd logo kan klanten laten denken dat je niet meegaat met de tijd (of zelfs niet meer bestaat). In het slechtste geval schrikt dit af, kost het je klanten en dus omzet.

3.      Je logo is niet responsive

Het is belangrijk dat je logo voor van alles gebruikt kan worden, zoals social media kanalen, mobiele websites, drukwerk en relatiegeschenken. Het is daarom belangrijk dat je een responsive logo hebt.  Een responsive of dynamisch logo is een geoptimaliseerd en schaalbaar logo voor zowel grote als kleine schermen. Zo ziet het logo er overal goed en herkenbaar uit, zoals een profielfoto op sociale media kanalen. Als je logo niet responsive is, dan is het tijd voor een aanpassing zodat je logo wel responsive is of een compleet nieuwe look die wel voldoet.

4.      Je logo is te ingewikkeld

Als je meerdere elementen in een logo verwerkt, dan wordt het logo vaak onnodig ingewikkeld. Klanten weten dan niet waar ze zich op moeten focussen en dat gaat ten koste van de herkenbaarheid. De welbekende uitspraak ‘less is more’ is ook hier van toepassing. Zorg voor een eenvoudig en herkenbaar logo, bijvoorbeeld een woordmerk i.c.m. een beeldmerk. Is je logo te ingewikkeld, dan is het de hoogste tijd om een redesign door te voeren, want het belangrijkste is dat (potentiele) klanten je logo herkennen.

5.      Je logo past niet meer bij de (vernieuwde) huisstijl

Het logo en de huisstijl vormen de visuele identiteit en deze moet herkenbaar, eenduidig en passend zijn. Heb je de afgelopen jaren wel je huisstijl vernieuwd, maar niet het logo aangepast? Dan sluiten deze mogelijk niet meer op elkaar aan en dien je gehele visuele identiteit te evalueren. Stel dat je logo niet meer bij je huisstijl past, bijvoorbeeld afwijkend kleurgebruik, dan kan dit verwarrend zijn. Zorg dat alles met betrekking tot je visuele identiteit op elkaar aansluit, van visitekaartjes tot e-mail handtekeningen en van auto-bestickering tot facturen en alles daartussenin.

6.      Je logo past niet meer bij het aanbod

De meeste bedrijven veranderen door de jaren heen. Je kunt bijvoorbeeld de missie, visie en doelstellingen of zelfs de positionering veranderen. Misschien gaat het bedrijf wel internationaal of fuseren. Dit komt niet op uitgebreide schaal voor, maar het komt wel vaak voor dat het logo niet meer past bij het aanbod. Een bedrijf kiest voor een ruimer productaanbod of juist voor een beperkter productaanbod. Het logo zou dit moeten ondersteunen, maar vaak is dit niet het geval en moet het logo van een update voorzien worden. Als voorbeeld nemen we Domino’s. In het nieuwe logo van Domino’s is het woord “pizza” is weggelaten, omdat Domino’s tegenwoordig meer verkoopt dan alleen pizza’s.

7.      Je concurrenten hebben een professioneler logo

Het is belangrijk om eerst naar jezelf te kijken en vervolgens naar je omgeving, in dit geval concurrenten. Gaat het voorspoedig met je bedrijf, maar timmeren concurrenten hard aan de weg, dan mag je dit niet negeren. Voegen zij nieuwe producten of diensten toe aan het totaalpakket? Dan zou je dit ook kunnen overwegen. Vernieuwen zij allemaal hun logo en valt die van jou daardoor in het niet? Dan kun je vaak niet achterblijven. Je loopt gegarandeerd omzet mis als jouw logo er een stuk amateuristischer uitziet dan de nieuwe logo’s van je concurrenten. Het is sowieso belangrijk om te kijken naar de laatste grafische ontwerptrends voor logo’s, zodat je al eerder dan je concurrenten aanpassingen kunt doorvoeren in je logo.

Heb je hulp nodig bij het (her)ontwerpen van een logo

Wil jij je logo aanpassen of laten vernieuwen? Wil je een bestaand logo opfrissen of laten herontwerpen? Of zelfs een compleet nieuw logo? Dan ben je bij ons op de juiste plek. Wij denken graag met je mee! Misschien is het ook eens goed om te kijken naar een vernieuwde huisstijl? Het is belangrijk om up to date te blijven. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Bestellen doe je via ons aanvraagformulier.

Gastblog mede mogelijk gemaakt door Jeroen van Promoboer.

    Stel ons je vraag