Als je een nieuw logo wilt laten ontwerpen, moet je over een aantal dingen nadenken. Een daarvan is het formaat. Waarom? Zeer waarschijnlijk wil je jouw nieuwe logo op diverse media gaan gebruiken. Het is immers het uithangbord van jouw bedrijf, merk of vereniging. Natuurlijk komt het op je website, maar je kunt het ook gebruiken op je sociale media, briefpapier of visitekaartjes. Dit zijn allemaal verschillende toepassingen die om hun specifieke formaat vragen. Maar hoe bepaal je dit eigenlijk?
Welk formaat kan je het beste gebruiken voor een logo?
Een logo moet goed leesbaar zijn en er strak en scherp uitzien. Niets is zo amateuristisch als een korrelig logo. Dit heeft alles te maken met het juiste formaat van het logo.
Bij het bepalen van het juiste formaat logo gelden een aantal basisprincipes waar je rekening mee moet houden. Allereerst zijn dit de eigenschappen van bepaalde formaten. Als je weet welke dit zijn, kan je beter bepalen welk formaat voor jou geschikt is.
Daarnaast zijn er allerlei toepassingsmogelijkheden waarvoor verschillende formaten kunnen worden gebruikt. Een belangrijke vraag die je dus moet beantwoorden, is op welke wijze jij je nieuwe logo gaat toepassen.
Eigenschappen en kenmerken van verschillende formaten
Een logo, maar ook een foto, heeft bepaalde afmetingen. Deze worden vaak weergegeven in pixels. Je ziet dit bijvoorbeeld bij het gebruik van een Jpeg-bestand. Als een logo 1024 x 768 groot is, wil dit zeggen dat het 1024 pixels breed en 768 pixels hoog is. Je kunt stellen dat hoe hoger het aantal pixels is, des te meer details, wat leidt tot een hogere kwaliteit. Hierbij gaat meestal ook de regel op dat hoe meer pixels, des te groter het logo-bestand zal zijn.
Dit is echter niet altijd het geval. Maak je gebruik van het PNG bestandsformaat, dat ook in pixels wordt gemeten, zal de bestandsgrootte vrijwel altijd kleiner zijn. Dit bestandsformaat is erg efficiënt en ondersteund ook transparantie. PNG-bestanden worden meestal gebruik voor websites, sociale media en als profielfoto.
Niet alle logo-bestanden worden in pixels gemeten. Zo kan je ook een logo in het SVG-formaat kiezen. Dit is een zogenaamd vectorbestand. Dit bestand heeft geen vaste maten zoals bij een Jpeg- of PNG-bestand wel het geval is. Als je een logo als vector bestand hebt, kan je dit oneindig schalen. Voor een logo maar ook voor iconen of infographics is dit natuurlijk ideaal.
Je kunt je SVG-logo ook op ieder formaat afdrukken. Dit kan heel klein zijn, als je bijvoorbeeld visitekaartjes laat maken maar ook heel groot als je een banner wilt maken. Je kunt het echter ook perfect op een website gebruiken. Het zijn geen grote bestanden en worden dus op alle maten schermen ten alle tijden scherp weergegeven.
Als je je logo op een bepaalde achtergrond moet plaatsen, wordt meestal een transparant logo gebruikt. Als je logo wel een achtergrond heeft, zal je deze eerst moeten verwijderen. Hiervoor is specifieke software voor nodig. Een specifieke vorm van een transparant logo is het watermerk logo. Vaak is dit een wit of zwart logo dat als copyright symbool over foto’s of afbeeldingen wordt gelegd.
Toepassingen voor logo’s
Zoals gezegd, hangt het van de toepassing af welk logo formaat voor jou het meest geschikt is. Als je je jouw logo op je website of sociale media of e-mail wilt gebruiken, kan je het best met het PNG-bestandsformaat aan de slag. Deze ondersteunen transparantie, zijn scherp en niet onbelangrijk klein van formaat. Hierdoor zal het logo dus snel laden.
Ook redelijk klein van formaat zijn de SVG-bestanden. Deze hebben als grootste voordeel dat ze oneindig schaalbaar zijn en dus altijd scherp zijn. Het maakt dus niet uit of je logo nu op een groot scherm of een smartphone wordt getoond. Bedenk wel dat je geen afbeeldingen in SVG formaat kunt opslaan. Een afbeelding is namelijk altijd opgebouwd uit pixels.
Als je jouw logo hebt laten maken, kan je daarmee natuurlijk ook briefpapier en visitekaartjes laten drukken. Ook daarvoor is het SVG-bestand het meest geschikt. De meeste drukkerijen zullen ook alleen maar logo’s in SVG-formaat verwerken.
Conclusie
In feite is er geen enkel logo formaat dat overal voor geschikt is. De toepassing waarbij je het logo gaat gebruiken bepaald voor welk formaat het meest geschikt is. Denk hier dus goed over na. Het breedst inzetbaar is het SVG bestandsformaat. Dit is zowel voor print- en drukwerk als voor gebruik op bijvoorbeeld websites geschikt. Het grootste voordeel van dit formaat is de schaalbaarheid waardoor je logo er altijd goed uitziet.