Wat moet je absoluut niet doen bij het verzinnen van een bedrijfsslogan

Een bedrijfsslogan vertelt waar jouw bedrijf of product voor staat. Een goede slogan bedenken is niet echt gemakkelijk. Wij hebben voor jou een aantal handvatten, die je op weg kunnen helpen. We gaan hierbij ook in op zaken die je zeker niet moet doen. Als je hier rekening mee houdt, gaat het je zeker lukken. Wees creatief en maak het vooral niet te moeilijk.

Do’s and don’ts

Een slogan, oftewel een slagzin in het Nederlands, is een korte beknopte tekst die iets zegt over een bepaald onderwerp. In het geval van een bedrijfsslogan zegt het dus iets over waar jouw bedrijf, merk of product voor staat. Wat je echter niet moet doen, is het opnemen van jouw mission statement. Mensen willen weten waar je vandaag voor staat en niet waar je naartoe wilt.

Een slogan verzinnen lijkt zo simpel, maar het is niet altijd even makkelijk om een pakkende compacte zin te bedenken.

Wat je wilt bereiken, is dat jouw slogan goed wordt onthouden waardoor jouw bedrijf ook snel zal worden herkend. Wat je dan ook niet moet doen, is het bedenken van een ingewikkelde of niet goed klinkende slogan. Loopt jou jouw slagzin niet lekker of klinkt hij niet, zal dit voor de meeste mensen een stuk lastiger worden. Je kunt hiervoor heel eenvoudig inspiratie opdoen bij de vele radio- en televisie reclamespots.

De kracht van herhaling geldt voor zoveel dingen in het dagelijks leven. Hoe vaker je iets herhaalt, des te beter je het onthoudt. Dit geldt zeker ook voor slogans maar ook voor bedrijfs- of merknamen. Hoe vaker jij je slogan laat horen en zien, des te beter hij wordt onthouden. Varieer ook in de manier van communiceren. Denk hierbij aan offline en online advertenties, folders, banners, mailings en reclamespotjes.

Het duurt best een tijdje voordat een slogan wordt herkend. Je moet je bedrijfsslogan dan ook niet al te snel willen aanpassen. Het proces start dan namelijk weer opnieuw. Bij grote bekende merken zie je ook dat een slogan vaak jaren meegaat. Toch kan het ook geen kwaad om je slogan een keer aan te passen, vooral als je met je bedrijf een nieuwe weg in wilt slaan.

Het allerbelangrijkste wat je moet onthouden, is dat je nooit een slagzin, of delen daarvan, van een ander bedrijf kopieert. Doe je dit wel, dan zal dit juist een negatief effect hebben. Mensen zullen bij het horen of lezen van de zin, deze veel minder snel associëren met jouw bedrijf of merk. Het is belangrijk dat je je onderscheid van je concurrenten. Dit doe je niet alleen met een uniek logo, maar ook met een unieke slagzin. Wat heel krachtig overkomt, is om je logo en slogan te combineren.

Tips

Tot slot hebben we hieronder ook nog vijf hele praktische tips op een rijtje gezet. Denk hier goed aan als je met het bedenken van een slogan aan de slag gaat. Maak het jezelf vooral niet te moeilijk. Zoals zo vaak ligt de kracht van een slogan in de eenvoud.

  1. Houd het kort en bondig

Zorg er voor dat je een korte en bondige slogan maakt. Hoe korter hoe beter. Gebruik bij voorkeur één zin maar als je er twee gebruikt, hou ze dan kort en leg de nadruk op de afzonderlijke zinnen.

  1.  Rijmwoorden

Een handige manier om tot een goede slogan te komen is door gebruik te maken van rijmwoorden. Het is namelijk bewezen dat mensen zinnen met rijmwoorden veel gemakkelijker onthouden. Daarbij geldt ook de regel dat wat gemakkelijk wordt onthouden ook heel gemakkelijk wordt herhaald.

  1.  Humor

Een slogan met een vleugje humor doet het altijd goed. Dit is in het verleden al vaak genoeg bewezen. Wat heel goed werkt, is het gebruik van een woordspeling. Maar er zijn natuurlijk nog andere mogelijkheden om je slogan van een gezonde dosis humor te voorzien. Je moet er uiteraard wel voor zorgen dat je slogan verwijst naar jouw bedrijf of product. Anders schiet je natuurlijk je doel voorbij.

  1.  Taal van je doelgroep

Zorg ervoor dat je de taal van je doelgroep spreekt. Een Nederlandstalige slogan zal in ons land dus het meest aanspreken. Wil je toch een Engelse slogan gebruiken, moet je er zeker van zijn dat jouw doelgroep de clou begrijpt. Niet iedereen begrijpt namelijk de specifieke Engelse woordspelingen.

  1.  Bedrijfsnaam

De beste manier om te zorgen dat jouw slogan alleen met jouw bedrijf, merk of product wordt geassocieerd, is door de bedrijfs- of merknaam in de slogan te verwerken. Er zijn heel veel bedrijven die van deze techniek gebruik maken. Wie kent de slogan Retteketet naar Beter Bed nu niet? In deze bekende slogan zal je veel van de genoemde tips kunnen herkennen.

    Stel ons je vraag