Wat zijn de primaire kleuren en hoe gebruik je die in een logo?

Een van de doelstellingen van een logo is om jouw publiek te laten zien waar jouw bedrijf of merk voor staat en wat je naar hen wilt uitstralen. Kleuren spelen daar, soms ongemerkt, een belangrijke rol in. De primaire kleuren, rood geel en blauw, zijn bijzondere kleuren. Hiermee kun je in feite iedere kleur maken. Ze hebben echter ook een bepaalde betekenis. Maar hoe kun je dit nu gebruiken in je logo?

De primaire kleuren

Er zijn verschillende kleurmengsystemen, die ieder hun eigen primaire kleuren hebben. Denk aan het CMYK model uit de grafische wereld en het RGB kleursysteem dat vooral voor beeldschermen wordt toegepast.

In dit artikel gaan we met name in op de primaire kleuren van het zogenaamde traditionele subtractieve kleurmengsysteem zoals dat in de schilderkunst wordt gehanteerd.

Een handig hulpmiddel voor als je met kleuren aan de slag gaat, is de kleurencirkel van Itten.

 

De primaire kleuren rood, geel en blauw staan hierin centraal.

In de ring daaromheen, vind je de secundaire kleuren. Dit zijn de kleuren die ontstaan als je twee primaire kleuren met elkaar mengt. Zo krijg je bijvoorbeeld een groene kleur op het moment dat je blauw en geel met elkaar gaat mengen. De andere twee secundaire kleuren uit de kleurencirkel zijn oranje en paars.

Daarnaast zijn er ook nog tertiaire kleuren. Deze ontstaan door drie primaire kleuren met elkaar te mengen. Door het toevoegen van zwart of wit kun je donkere of juist lichtere tinten maken.

De betekenis van kleuren

Kleuren hebben ook allemaal een bepaalde betekenis. Deze kan per cultuur verschillen. Denk hier dus goed aan, als je internationaal actief bent.

Ons brein associeert de verschillende kleuren met bepaalde zaken en kunnen ook bepaalde gevoelens oproepen. Hieronder kun je zien wat de betekenissen zijn van de primaire kleuren.

Rood

Rood is een kleur van uitersten, die staat voor gevaar, spanning of brand. Niet voor niets, is rood in vrijwel ieder brandweerlogo de hoofdkleur. Rood heeft daarentegen juist ook een heel softe kant. De kleur staat namelijk ook liefde, warmte en levenskracht.

Rood heeft een heel duidelijk effect op ons brein en lichaam. Bij het aanschouwen van de kleur rood, worden onze hersenen direct geactiveerd maar ook de ademhaling en hartslag gaan ongemerkt iets omhoog.

Marketeers maken hier dankbaar gebruik van. Rood is dan ook een kleur die je in veel logo’s van grote bedrijven terugziet. Denk aan Coca-Cola, Levis of, iets dichter bij huis, HEMA. De kleur rood wordt ook veel gebruikt voor impuls- en actiereclame campagnes.

Geel

De betekenis van de kleur geel hangt geheel af van de tint die wordt gebruikt. Wordt er een felle kleur geel gebruikt, dan wordt deze vaak als heel indringend ervaren. Het kan in sommige gevallen zelf jaloezie of vijandigheid oproepen. Het is bovendien een heel opvallende kleur. Vandaar dat hij bijvoorbeeld wordt gebruikt bij de hulpdiensten.

Je kunt met geel ook een heel andere kant op. Donker en warm geel bijvoorbeeld, wordt juist als heel positief ervaren. Goudgeel wordt door veel mensen geassocieerd met luxe en kwaliteit.

Als je in jouw logo voor de kleur geel kiest, moet je dus goed nadenken welke tint je gaat gebruiken.

Blauw

De kleur blauw staat onder meer voor zakelijkheid, betrouwbaarheid en verantwoordelijkheid. Dit is dan vooral donkerblauw. We zien deze kleur dan ook veel terug in de logo’s en huisstijlen verzekeringsmaatschappijen en banken. Maar ook veel automerken maken er gebruik van.

Het heldere en zachte blauw wordt vaak geassocieerd met verfrissing, rust en natuur. Deze kleuren zien we dan ook terug in de logo’s van cosmetica merken zoals Dove of Oral-B.

Analoge en complementaire kleuren

Naast de primaire, secundaire en tertiaire kleuren, wordt er ook vaak gesproken over analoge en complementaire kleuren.

De laatst genoemde zijn de kleuren die in de kleurencirkel lijnrecht tegenover elkaar staan, zoals oranje en blauw. Door dergelijke kleurcombinaties te maken, zorg je voor een heel krachtige boodschap.

Analoge kleuren zijn de kleuren die zich naast elkaar bevinden in de buitenste rand van de kleurencirkel. Als je voor dergelijke combinaties kiest, zorg je voor rust. Kies hierbij uit een hoofdkleur en twee andere tinten als steunkleur. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld groen in combinatie met geeltinten.

Wil je balans en evenwicht in je logo uitstralen, kies dan kleuren die op het kleurenspectrum gezamenlijk een driehoek vormen. Een goed voorbeeld hiervan zijn de kleuren rood, groen en geel.

Combinaties van primaire kleuren worden vaak toegepast door goedkope merken zoals Zeeman en Lidl. Ook fastfoodketens maken hier vaak gebruik van.

De combinatie van de primaire kleuren Rood, Geel en Blauw zien we vaak terug bij merken voor kinderen. Zij zijn namelijk dol op deze kleuren. Merken die hier gebruik van maken zijn bijvoorbeeld Intertoys en Lego.

    Stel ons je vraag