Logo’s zijn niet alleen voor bedrijven en instellingen van belang om de herkenbaarheid te vergroten. Ook sportverenigingen maken hier gebruik van. Veelal zijn dit relatief eenvoudige logo’s met verwijzingen naar sport die bij de club wordt uitgeoefend. Toch zijn er ook veel clubs die echt werk van hun clublogo hebben gemaakt. Veelal met verwijzingen naar de plaats waar de club vandaan komt, of naar bijzondere historische personages of gebeurtenissen.
Opvallende Engelse clublogo’s
Engeland is de bakermat van het huidige voetbal. Iedere grote stad telt minimaal twee belangrijke clubs. Veel clublogo’s zijn redelijk traditioneel met leeuwen of adelaars in een schild.
Toch zijn er ook veel clublogo’s met bijzondere verwijzingen. Neem nu de Londense voetbalclub Arsenal. De club met de bijnaam “the Gunners”, dankt zijn naam aan het feit dat de club is opgericht door de arbeiders van het arsenaal van het leger in de wijk Woolwich. Op het clublogo staat dan ook een kanon afgebeeld met daarboven de naam van de club.
Daarnaast zien wel ook veel clublogo’s met de afbeelding van dieren. Deze verwijzen vaak naar de bijnaam van de club. Het kan ook zijn dat het betreffende dier symbool staat voor de plaats waar de club is gevestigd.
Clublogo’s van Nederlandse voetbalclubs
In ons land zien we bij verschillende voetbalclubs opvallende logo’s met een bepaalde betekenis. Zo heeft bijvoorbeeld Go aHead Eagles uit Doetinchem, zijn adelaar en in het logo van ADO Den Haag vind je natuurlijk de Haagse ooievaar terug. Internationaal gezien is het logo van Ajax het meest bekend.
Natuurlijk zullen de aanhangers van veel voetbalverenigingen het hier niet mee eens zijn. Het rood-witte logo waarop de oude Griekse oorlogsheld Ajax prijkt, wordt echter vrijwel door iedereen in één oogopslag herkent.
Toen de voetbalclub in 1900 werd opgericht, had de club een logo met een speler en een bal. Het logo met de afbeelding van Ajax werd in 1928 in gebruik genomen. Het staat symbool voor de dapper- en strijdbaarheid waar de club voor staat. Op de buitenrand van het logo staat naast de clubnaam ook de naam van de stad Amsterdam vermeld.
In 1991 wordt het logo gemoderniseerd en werd het veel minder gedetailleerd. Opvallend is dat de nieuwe afbeelding van de Griekse held is opgebouwd uit elf lijnen, het aantal spelers van een voetbalelftal. Dit geeft het logo een nog diepere betekenis.
Overigens waren veel supporters niet gecharmeerd van het moderne logo. Ze eisten zelfs dat het oude logo weer in ere werd hersteld. Dit verscheen zelfs ook weer tijdelijk op het clubshirt. Het officiële logo bleef echter het moderne uit elf lijnen opgebouwde logo.
In ons land heb je Ajax en Feijenoord als clubs waartussen een grote rivaliteit heerst. In Spanje kunnen ze er ook wat van. Daar zijn het FC Barcelona en Real Madrid die elkaar niet kunnen luchten of zien.
Alhoewel het hautaine Real Madrid de best gevulde prijzenkast heeft, gaat de meeste aandacht uit naar de volksclub FC Barcelona. Vooral nadat Johan Cruijff deze in de jaren zeventig groot had gemaakt.
Het logo van deze club is in de loop der tijd verschillende malen aangepast. In de beginjaren had de club het stadslogo op het shirt staan met daarboven een vleermuis.
In 1913 werd het huidige logo in gebruik genomen. Het heeft de vorm van een olla, oftewel een kookpot waarin de lunch voor bouwvakkers in werd gemaakt. De oprichter van de club, vond dat deze model stond voor plezier, gezelligheid en eenheid, iets wat ook de club moest gaan uitstralen.
De olla bevat een aantal vlakken. In het witte vlak linksboven staat een rood kruis. Dit is het teken van Sant Jordi de beschermheilige van Catalonië. Het gele vlak rechtsboven bevat vier rode banen, het patroon van de vlag van het oude koninkrijk Aragón en het graafschap Barcelona. Het onderste vlak laat de clubkleuren, donkerblauw en granaatrood zien. Hierop prijkt een beige voetbal. Op de goudgele middenbaan staan de initialen van de club, FCB.
Italië
Kijken we naar de logo’s van de Italiaanse clubs, dan herkennen we allemaal vrijwel direct het oude clublogo van “De Oude Dame” Juventus uit Turijn. Dit bestond uit een zwart-wit-gestreept ovaal met een kroon en een steigerende stier in combinatie met de clubnaam.
In 2017 besloot clubvoorzitter Agnelli dat het traditionele logo aan vernieuwing toe was. Net als bij de Ajax aanhang, leidde dit tot veel protesten. Agnelli wilde met Juventus echter een stap voorwaarts maken. Hier hoorde een nieuw logo bij dat symbool staat voor de nieuwe clubcultuur, aldus Agnelli.
Het nieuwe logo bestaat uit drie kernelementen, te weten de letter J van Juventus, de bekende zwart-witte strepen en de vorm van de Scudetto. De Scudetto is het schildje dat de kampioen van de Italiaanse serie A op het shirt mag dragen. De nieuwe vormgeving is veel geschikter voor weergave op digitale apparatuur zoals smartphones en tablets.
Grote voetbalclubs zijn veelal beursgenoteerde bedrijven waarin jaarlijks honderden miljoenen Euro’s in omgaan. Naast clubliefde gaat wordt een club op professionele wijze geleid. En hier hoort ook een modern en professioneel clublogo bij.