Het kiezen van een paar kleuren voor je huisstijl en logo lijkt zo eenvoudig. Toch moet je hier goed over nadenken. Kleuren of bepaalde kleurcombinaties bepalen voor een heel groot deel wat jouw logo uitstraalt. Mensen hebben namelijk bepaalde associaties bij kleuren. Alhoewel je er niet bewust van bent, zullen ze ook bepaalde emoties oproepen. Grote bedrijven spelen hier dan ook op in. Zo zullen bijvoorbeeld budgetmerken vaak met de kleurencombinatie rood en geel werken. Merken die betrouwbaar willen overkomen hebben daarentegen vaak weer een blauw logo.
Kleurrijke logo’s
Als we naar de gemiddelde huisstijl logo’s kijken, dan bevatten deze meestal twee of drie kleuren. Natuurlijk kun je voor meer kleuren kiezen, maar daar wordt de herkenbaarheid meestal niet groter door. Dit wil echter niet zeggen dat het helemaal niet kan. Er zijn diverse logo’s van toonaangevende bedrijven die een groter aantal kleuren bevatten. Een van de meest bekende daarvan is Google.
Wanneer gebruik je welke kleur?
Bij het bedenken van jouw logo en huisstijl moet je dus goed over het kleurgebruik nadenken. De vraag die je als eerste moet beantwoorden is wat je precies wilt uitstralen. Vervolgens kies je daarbij de kleuren die er goed bijpassen. In het volgende overzicht tonen we je de belangrijkste kleuren en hun betekenis.
Kleur | Betekenis |
Oranje | De kleur oranje straalt vriendelijk, humor, enthousiasme, blijheid uit maar staat ook voor modern en innovatie. Kies voor de kleur oranje als je een optimistisch logo wilt maken. |
Geel | Geel staat voor geluk, vrolijkheid, optimisme, besluitvorming, communicatie en intelligentie. Geel is de juiste kleur als je een heel vrolijk logo wilt maken. Kijk wel goed welke contrastkleur(en) je gaat gebruiken. Het is namelijk een heel heldere kleur. |
Groen | De kleur groen staat vooral voor natuurlijk en duurzaam maar ook voor groei en hulpverlenend. Als je wilt laten zien dat je veel aan duurzaamheid doet, kies dan voor de kleur groen. |
Blauw | Blauw is er in vele varianten en staat voor oprecht, betrouwbaar, stabiliteit, zakelijk, professioneel maar ook voor hygiëne en frisheid. De kleur blauw wordt vooral in zakelijke logo’s van bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen en banken gebruikt. |
Paars | Paars is de kleur van luxe, mysterieus en spiritualiteit. Maar de kleur staat ook voor energie, daadkracht en creativiteit. Gebruik de kleur als je een van deze genoemde kenmerken wilt uitstralen. Gebruik paars ook als je wilt opvallen, want het is een bijzondere kleur die je niet heel vaak terugziet. |
Rood | Met de kleur rood straal je vooral kracht, leiderschap, energiek en passie uit maar de kleur wordt ook toegepast op blijdschap te tonen. Gebruik rood vooral als je direct veel aandacht wilt trekken. |
Bruin | Met bruin straal je met name het buitengevoel, landelijkheid en authenticiteit mee uit. Bruin is een heel goede kleur voor een stoer logo. |
Wit | Met wit laat je vooral zien dat je staat voor puurheid, eerlijkheid, zuiverheid en schoonheid. Het staat ook voor ruimte. |
Grijs | De kleur grijs is voor veel mensen heel saai. Het is heel neutraal en je gebruikt het vooral als je een zakelijk logo wilt maken. |
Zwart | Zwart is altijd heel dominant. Het staat voor invloed, duister en kracht. In combinatie met wit creëer je een heel tijdloos logo dat heel zelfverzekerd overkomt. |
RGB- en CMYK kleuren
Heb je de kleuren bepaald die je in je logo gaat gebruiken, dan komt de volgende uitdaging. Het is belangrijk dat je logo er altijd hetzelfde uitziet. Dit lijkt misschien heel eenvoudig maar dat is het zeker niet.
Er zijn twee belangrijke kleursystemen, te weten RGB en CMYK. Het RGB kleursysteem kent drie basiskleuren, Rood, Groen en Blauw. Door deze om allerlei manieren te mengen kun je allemaal verschillende kleuren en kleurtinten maken. Het RGB kleursysteem wordt gebruikt om kleuren op digitale wijze op beeldschermen weer te geven.
Bij print- en drukwerk maakt men over het algemeen genomen gebruik van het CMYK kleurensysteem. CMYK is de afkorting voor de kleuren Cyaan, Magenta, Yellow en Key (zwart). Kalibratie is hierbij van groot belang. Ieder merk printer produceert namelijk vaak zijn eigen kleurtinten waardoor je logo er steeds net weer wat anders uitziet.
Als je een bepaalde huisstijl laat ontwikkelen, is het dan ook aan te raden om de kleurcodes van de kleuren die je in de huisstijl hebt opgenomen, vast te leggen. Dit doe je in een zogenaamde huisstijlgids.
Doe dit dan ook voor zowel de gebruikte RGB kleuren voor digitaal gebruik, als de CMYK kleuren voor print- of drukwerk. Op deze manier kun je ervoor zorgen dat je bij ieder ontwerp wat je maakt, exact dezelfde kleuren worden gebruikt. Dit komt wel zo professioneel over.