Wie kent het logo van McDonalds niet? Langs de snelweg of in de stad is het voor velen een punt om onderweg even bij te tanken met bijvoorbeeld een lekkere burger of een milkshake. Je ziet het logo al van veraf. Zeker langs de snelweg torent het hoog uit zodat je tijdig de afrit weet te vinden. Wist je trouwens dat het logo van de fastfoodketen een hele evolutie heeft doorgemaakt?
Geschiedenis McDonalds logo ontwerp
McDonalds is in formeel opgericht in 1955 door de twee broers Maurice McDonalds en Richard McDonalds. Maar de eerste contouren van het megagrote concern ontstonden al in 1940 toen er een zelfbedieningsrestaurant bij een benzinestation wordt geopend met een kleine en zeer betaalbare kaart. Het logo van het restaurant wat zeer eenvoudig, monochroom en rechthoekig. Bovenaan stond de tekst “McDonald`s”, in het midden “Famous” en onderaan “Barbecue”. De tekst stond ook nog eens in diverse lettertypes. Niet echt een fraai logo dus.
In de naoorlogse jaren waren het zware tijden. Men besloot in 1948 dan ook om het logo aan te passen. De witte achtergrond werd zwart en de tekst werd wit gemaakt. In 1953 vond er opnieuw een ingreep plaats. Deze keer onderging het logo een grotere transformatie. Zo werd de naam “McDonald`s” in felrode letters opgenomen in een cursief lettertype. De afbeelding van de kok in een cirkel bleef wel aanwezig. Wel werd de tekst “From coast to coast” toegevoegd.
Begin zestiger jaren kwamen voor het eerst de goudkleurige bogen in beeld. Ze werden het handelsmerk van het restaurant. De bogen werden doorkruist door een schuine lijn dezelfde kleurstelling. De naam McDonalds stond in felrode letters daaronder.
In 1968 kreeg de naam een zwarte kleur en hij werd ook naar boven geplaatst. De poten van de bogen werden ook verbonden. Hierdoor ging het op een M lijken. Vijftien jaar later in 1983 vond er wederom een aanpassing plaats. De naam werd wit en het logo kreeg een rode achtergrond.
Nog eens tien jaar later in 1993 kreeg het concern een modern logo zonder opschriften. Alleen dubbele bogen in geel-zwart. In 2003 verdween het zwarte deel uit de bogen. De bogen staan op een rood of wit vlak. Vanaf 2006 werden de bogen in een zeer minimalistisch ontwerp gezet in een goud-helder palet. In 2018 kreeg het logo wederom een rode achtergrond.
Icoon
Vrijwel vanaf het vroege begin kon je de letter ‘M’ al terugvinden op het logo van het bedrijf. In eerste instantie als aandenken aan de gebroeders McDonalds. Eind zestiger jaren kreeg het icoon de vorm van de als een M verbonden bogen. Tot vandaag de dag is dit het herkenningspunt van McDonalds gebleven.
Kleurengebruik
Ook over het kleurgebruik is goed nagedacht. Alhoewel dit pas veel later echt handen en voeten kreeg. Het huidige kleurenschema van de fastfoodketen is opgebouwd uit de kleuren geel, rood en groen. Rood trekt naar mening van de oprichters de aandacht en zorgt dat de eetlust wordt opgewekt. De kleur geel staat synoniem voor vreugde, vrolijkheid en vriendelijkheid. De kleur groen die in 2007 werd toegevoegd staat voor de inzet van het bedrijf voor een duurzame ontwikkeling maar ook voor stabiliteit.