Waarom de kleur rood je raakt

Als je van plan bent om een bedrijfslogo te laten ontwerpen, denk dan vooraf goed na over wat je wilt uitstralen naar je klanten. Kleurkeuze is bij het maken van een ontwerp erg belangrijk. Iedere kleur roept weer andere gedachten en emoties op bij mensen. Wat de symbolische en psychologische betekenis van de kleur rood is, lees je in deze blog.

Passievol rood

Rood is een veel gebruikte kleur voor het ontwerpen van logos. Net als geel en oranje wordt rood ervaren als een warme kleur. In de kleurenpsychologie staat de kleur rood dan ook voor passie, liefde en hartstocht maar ook voor het tegenovergestelde, pijn en agressie.  Het is ook een echte aandachtstrekker. De kleur rood is energiek, avontuurlijk en dynamisch. Het is een krachtige kleur waar je niet om heen kunt.

De kleur rood wordt dan ook enorm veel gebruik in logo’s van onder meer bedrijven en sportclubs. Er zijn vele rode mengkleuren die zo ieder weer hun eigen uitstraling hebben. Zo heb je bijvoorbeeld signaalrood als echte alarm kleur, het chique bordeauxrood en het warme oranjerood. Als je rood in jouw logo wilt gaan toepassen, moet je hier dus wel goed over nadenken. Welke tint past goed bij de uitstraling die je wilt hebben.

De kleur rood is een primaire kleur. Dit houdt in dat deze kleur niet uit andere kleuren kan worden gemengd. Samen met geel en blauw zijn het de favoriete kleuren van kinderen. Vandaar dat je de kleur in combinatie met de andere primaire kleuren dan ook veel terug in de logo’s van speelgoed. Lego is hier een goed voorbeeld van. Ook bedrijven die willen uitstralen dat ze voordelig zijn, zoals H&M, maken hier gebruik van.

Door de kleur rood zal je logo zeker opvallen en is de kans dat mensen je logo later nog weten te herinneren een stuk groter.  Door de herkenbaarheid zullen mensen eerder overtuigd raken en bij jou een aankoop gaan doen mits je het op de juiste manier toepast. Uiteindelijk is dat waar het je allemaal om te doen is toch?

 

    Stel ons je vraag