De belangrijkste functies van een professionele huisstijl zijn: indruk maken op je klanten, en uitstralen waar jouw merk voor staat. In dat opzicht wijkt een huisstijl niet veel af van een logo. Toch is een huisstijl meer dan alleen een logo, en loont het de moeite om ook voor je huisstijl een professionele vormgever in de arm te nemen. Een consistente stijl en vormgeving in al je uitingen is meer dan overal alleen maar je logo opplakken. Een professionele huisstijl is een doordachte vormgeving van al deze uitingen die jouw bedrijfsidentiteit en merk optimaal uitstralen.
Waarom een professionele huisstijl laten ontwerpen?
Misschien denk je dat het genoeg is om een logo te hebben. Immers, je kunt je logo zelf ook op visitekaartjes, enveloppen en briefpapier zetten, toch? Pak dan maar eens de laatste paar brieven die je hebt gekregen van bedrijven en instanties. Hoeveel daarvan bevatten alleen een logo op verder blank papier met een willekeurig lettertype? Wat oogt professioneler? Zoals je waarschijnlijk ziet, maken de organisaties die een goede, professionele huisstijl laten ontwerpen veel meer indruk. Ze komen zeer professioneel over en door de huisstijl krijg je ook een goed idee waar de organisaties voor staan. Dat resultaat bereik je alleen met professioneel design.
The big picture
Een slimme ondernemer of marketingafdeling denkt groter dan alleen het logo. Het is belangrijk dat klanten een goede indruk krijgen bij elk contact met je merk of bedrijf. Dat zit ‘m, op grafisch gebied, in oog voor detail, maar ook in het streven naar een consistente en unieke stijl. Een goede ontwerper ziet the big picture: niet alleen alle (mogelijke) uitingen waar je huisstijl een rol kan spelen, maar ook alles wat je huisstijl moet uitstralen, en voor wie. Alleen een professional met ervaring kan dit alles vertalen in een unieke, visuele stijl die precies bij jouw merk past.
Een goede huisstijl blinkt uit in eenvoud
De beste huisstijl voorbeelden zijn, net als de beste logo’s, simpel en doeltreffend. Het doel van je huisstijl is om je merk herkenbaar te maken voor de klant. Als je klant een brief openmaakt en je huisstijl herkent, zal hij of zij meteen herinnerd worden aan de positieve associaties met jouw merk. Maar daar moet een huisstijl dan ook ophouden. Na de herkenning en positieve associatie, mag de huisstijl nooit de boventoon gaan voeren boven de inhoud van een brief, offerte of brochure. Een goede huisstijl is opvallend en ingetogen tegelijk.
Benadruk elementen in je huisstijl
Je huisstijl is altijd ondersteunend aan de inhoud. Maar dingen zoals een brievenhoofd vallen ook onder de huisstijl, en daar zit toch ook een hoop inhoud in: je bedrijfsnaam en contactgegevens, bijvoorbeeld. Dit is informatie die je effectief wilt overbrengen. Als je een contract stuurt dat de klant moet ondertekenen, wil je misschien meer aandacht vestigen op het postadres van je onderneming. Andere elementen kunnen dan misschien beter naar de achtergrond verschuiven. Zorg dat je huisstijl op de juiste momenten, de juiste elementen benadrukt voor een optimaal resultaat.
Oog voor detail
Je huisstijl, als we voor het gemak even uitgaan van briefhoofden, enveloppen enzovoorts, bevat een aantal elementen, zoals logo, bedrijfsnaam, grafische elementen, adresgegevens, en eventuele slogan en/of specifiek vermelde diensten of andere steekwoorden. Het is niet aan te raden al deze elementen op iedere uiting te hebben: het wordt al gauw te druk en overbodig. Een goede ontwerper weet welke details waar een plaatsje hebben, en waar niet.
Thuis op papier en op het scherm
In termen van huisstijl spreken we vaak van papieren materiaal: briefhoofden, enveloppen en visitekaartjes. Voor een deel is dit traditie, uit een tijd dat voor grafische vormgeving papier nog veel belangrijker was dan het scherm. Nog steeds valt er iets te zeggen voor de ‘echtheid’ en tastbaarheid van een papieren brief boven een e-mail. Bovendien kan een briefhoofd ontworpen voor papier nog steeds digitaal dienstdoen: een factuur of offerte kun je immers prima als PDF versturen (grote kans dat de klant deze sowieso zelf uitprint). Maar de beste huisstijlen voelen zich net zo goed thuis op het scherm als op papier.
Branding en een professionele huisstijl
Je huisstijl is een onmiskenbaar onderdeel van je brand strategy. Als je bepaalde waarden wilt uitdragen, bepaalde doelgroepen wilt aanspreken en bepaalde associaties wilt oproepen, moet je huisstijl daarbij passen. In het beste geval helpt je huisstijl enorm, bijvoorbeeld een eigentijdse, opvallende en originele stijl voor een designer, maar sowieso mag de huisstijl er niet haaks opstaan (een speels lettertype werkt bijvoorbeeld niet zo goed voor een advocaat). Onze ontwerpers hebben genoeg ervaring om te weten wat werkt, en wat niet.
Breng kleur in je huisstijl, maar overdrijf niet
Een simpel gekleurd accent is een fantastische manier om op te vallen in je huisstijl. Dat kan al zoiets eenvoudigs zijn als een blauwe streep of rode stip, maar ook een kleurige golf onder- of bovenaan kan. Hier ligt echter een gevaar op de loer: te veel kleuren door elkaar gaan gebruiken. Behalve als er een functionele reden voor is om veel kleuren te gebruiken, houden onze ontwerpers het daarom rustig, maar brengen genoeg kleur in je huisstijl om op te vallen.
De puntjes op de i: typografie
Wat je huisstijl helemaal af maakt, is als de belettering ook helemaal klopt. Maar het is niet eenvoudig om uit de duizenden lettertypen om uit te kiezen, de beste te vinden, om nog maar te zwijgen van uitlijning en positionering. Typografie is een apart vak en een niet te onderschatten onderdeel van een professionele huisstijl laten ontwerpen. Onze vormgevers streven ernaar om precies de goede typografie in je huisstijl te verwerken, en één die je ook in je inhoud kunt gebruiken voor een optimale, consistente stijl.
Wat kost een huisstijl laten ontwerpen?
Als je bedenkt wat er allemaal komt kijken bij een professionele huisstijl, zou je het idee krijgen dat een huisstijl laten ontwerpen ontzettend veel geld kost. Maar bij Logosnel kun je al voor de vaste prijs van € 119 (exclusief btw) een complete en professionele huisstijl laten maken. Daar krijg je een compleet ontwerppakket voor, met onder andere briefpapier, enveloppen en visitekaartjes. Bovendien is de levering net zo snel als bij onze logo’s: uiterlijk binnen drie werkdagen heb je de eerste concepten al binnen. En ben je niet tevreden, dan gaan we net zolang door met revisies tot je dat wel bent.