Misschien wel het beroemdste logo in de wereld, dat van Coca-Cola, is niet ontworpen door een professional. Een boekhouder bedacht de naam die zijn werkgever en vriend, een apotheker genaamd Pemberton, in sierlijke krulletters opschreef en gebruikte als naam voor zijn nieuwe drankje. Waarom zou je dan toch geld investeren in een professionele vormgever, en niet bijvoorbeeld je neef op de zolderkamer een logo laten ontwerpen? Er zijn meerdere antwoorden, waar we hieronder op ingaan. Bovendien ben je bij Logosnel helemaal niet duur uit: al voor € 99 (exclusief btw) heb je een professioneel logo.
Waarom een professioneel logo laten ontwerpen?
Met andere woorden: wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van een logo? Simpel gezegd maakt een goed en duidelijk herkenbaar logo het oneindig veel makkelijker voor (potentiële) klanten om je bedrijf of product te onthouden. Mensen zijn gevoeliger voor in het oog springende grafische elementen, en in een wereld waarin meer en meer visuele stimuli om aandacht schreeuwen, helpt een goed logo jou om die aandacht te vangen. Het is een onmisbaar onderdeel geworden van je marketing. Een goed logo roept niet alleen de herinnering aan je merk op, maar ook allerlei (emotionele) associaties.
De taken van een logo
Een logo heeft nogal wat taken te vervullen. Het vecht in de eerste plaats om aandacht, in een wereld waarin iedereen continu wordt bestookt door visuele uitingen, niet zelden de logo’s van allerlei merken. Je wil een logo laten maken waarmee mensen je merk in één oogopslag herkennen. Maar je wil nog meer: het logo moet allerlei positieve, emotionele associaties oproepen, vertrouwen scheppen in je merk, en het onderscheiden van de concurrentie. Zulke belangrijke taken laat je toch liever aan een professional over?
Wat is een goed logo?
Je zult merken dat het ontwerpen van het perfecte logo niet bepaald exacte wetenschap is. Er is geen vaste formule waar je wat input, zoals je merknaam, kleur en een paar ideeën, in stopt, en waar vervolgens het meest geschikte logo rolt. Er zijn wel een aantal kenmerken waar professionele vormgevers het over eens zijn dat ze bij een goed logo horen. Een goed logo is:
- Eenvoudig;
- Tijdloos;
- Memorabel.
Het goed kunnen toepassen van deze elementen in een logo dat ook nog eens in staat is alle functies te vervullen die een logo kan hebben, is typisch het werk van een professionele vormgever.
Voor wie is het logo?
Naast de voornoemde eigenschappen van eenvoud, tijdloosheid en hoe herkenbaar ofwel goed te onthouden het logo is, is het van groot belang dat (de stijl van) het logo past bij de doelgroep en inhoud. Makkelijk voor een advocatenkantoor — die willen een strak en zakelijk logo — en voor een speelgoedwinkel — speelse letters —, misschien lastiger voor anderen, maar niettemin een belangrijk punt voor iedereen. Welke doelgroep wil je aanspreken, en wat wil je uitdragen? Hoe beter je dit in de gaten hebt, hoe beter je logo zal slagen. Bovendien zijn het belangrijke vragen voor je merk in het algemeen.
Goed onderzoek vooraf
Je zult merken dat, als je bij ons een logo-ontwerp aanvraagt, we je eerst een hele vragenlijst voorleggen. Dit doen we niet om je af te schrikken, maar omdat het ons en jou helpt in de zoektocht naar het perfecte logo. Bovendien, als wij en jij weten waarnaar je precies op zoek bent, zal je merken dat je veel meer tevreden bent dan wanneer je een logo laat ontwerpen door een handige kennis met bijna geen aanwijzingen buiten je merknaam.
Van visitekaartje naar billboard
Een ander aspect waar mensen vaak overheen kijken bij het bedenken van een logo is de schaalbaarheid. Meestal zijn ze gefixeerd op slechts een paar uitingen, zoals visitekaartjes of een verpakking. Maar als het merk een succes wordt, is het niet ondenkbaar dat het eens op een enorm billboard zal prijken. Dan moet het logo daar wel voor ontworpen zijn. Onze professionele vormgevers houden hier zowel technisch rekening mee, door schaalbare vectorbestanden te leveren, als bij het ontwerpen, waar ze goed letten op de eenvoud en het detailniveau van ieder logo.
Future proof design
Niet iedereen is zo gelukkig als Coca-Cola om gelijk een logo te hebben dat nooit meer hoeft te veranderen. Maar denk eens aan andere logo’s die je denkt dat altijd hetzelfde zijn geweest, maar die in feite zijn veranderd: bijvoorbeeld de logo’s van Google en Microsoft. Hoewel de logo’s een aantal maal zijn veranderd, zijn de basiselementen zo sterk dat ze altijd hetzelfde zijn gebleven. Als een bedrijf compleet van logo wisselt, kost het soms honderden miljoenen aan marketing om dat logo te promoten (kijk bijvoorbeeld naar BP). Een goed logo is zo opgebouwd dat het in de toekomst aangepast kan worden, maar toch herkenbaar blijft.
Geschikt voor ieder medium
Veel visuele informatie komt tegenwoordig op ons af vanaf beeldschermen. We zien logo’s van merken opduiken in digitale advertenties, op websites, en op sociale media, op PC, laptop/tablet en smartphone. Dit betekent niet dat we papier kunnen negeren als medium. Verpakkingen, folders, visitekaartjes, posters, magazines — Het aantal papieren uitingen van logo’s is nog altijd groot. Een professioneel logo laten ontwerpen betekent dat je dat logo schaalbaar kunt gebruiken op beeldscherm en papier, waarbij het zijn kwaliteit en eigenschappen behoudt.
Feedback verwerken in het proces
Je hebt nu een goed idee waar een professioneel logo zich onderscheidt van een logo dat iedereen op een bierviltje kan krabbelen. Dit kun je als leidraad gebruiken bij het beoordelen van je concepten. Daarnaast kun je toetsen of je eigen ideeën terugkomen in het logo. Hoe het ook zij: een professional heeft niet alleen de ervaring om meteen met een goed logo te kunnen komen, hij/zij zal ook luisteren naar je feedback, en deze goed verwerken. Daarom kom je bij Logosnel makkelijk tot het perfecte logo, meestal al binnen twee correctierondes.
Gegarandeerd constante kwaliteit
Het is waar dat het logo van Coca-Cola uiterst succesvol is, en niet door een professional is ontworpen. Het is ook waar dat ieder jaar vele mensen miljoenen winnen in een loterij. Toch zullen niet veel mensen het kopen van loterijtickets als een verstandige investering. Zo is het ook met een logo laten maken. Als je kiest voor een professioneel ontwerp bij Logosnel, heb je misschien niet de jackpot, maar je hebt wel een logo dat voldoet aan alle standaarden van goed logo-ontwerp, waar jij 100% tevreden mee bent, en dat je krijgt voor een heel acceptabele prijs.