Als je een goed en duidelijk logo hebt, zorg je ervoor dat jouw bedrijf veel beter herkend wordt. Het logo van een bedrijf of instelling heeft vaak een specifieke betekenis. Het vertelt ons waar de organisatie voor staat en wat men wil uitstralen. Er zijn veel logo’s die een afbeelding hebben. Maar dit hoeft niet altijd zo te zijn natuurlijk. Je kunt ook heel goed gebruik maken van alleen letters met een bepaalde vorm en kleur. In deze blog de aandacht voor logo’s met een R.
Betekenis
Als een logo alleen een afbeelding bevat, hebben we het over een beeldmerk. Heb je een logo met alleen letters, dan wordt dit ook wel een woordmerk genoemd. Een woordmerk kan verwijzen naar de merknaam, maar kan ook een slogan bevatten. Het komt vaak voor dat de merknaam te lang is. Vaak zien we dan dat deze met de initialen wordt afgekort. Dat noemen we dan ook wel een monogram.
De tekst van een bepaald woordmerk wordt over het algemeen opgemaakt in de kleuren en lettertypes uit de huisstijl van de betreffende organisatie. Het kan zijn dat men hier gebruik maakt van een bestaand lettertype. Het gebeurt ook vaak genoeg dat de letters speciaal zijn ontworpen.
Logo’s met een H
Een voorbeeld van een bedrijf dat een logo met een H heeft, is bierbrouwer Hertog Jan. Hun logo bestaat bruin schild met een heel sierlijke antieke letter H waar de letter J aan vast is gemaakt. De verwijzing is overduidelijk naar de naam. Met de klassieke vormgeving wil men benadrukken dat het om een ambachtelijk bier gaat dat al heel lang wordt gebrouwen.
In de auto-industrie heeft Honda een logo met een H. Zij zijn niet de enige autofabrikant. Het Koreaanse Hyundai heeft ook een H als logo. Deze H heeft echter ook een diepere betekenis. Als je goed kijkt, herken je er twee mensen in die elkaar de hand geven.
In de toeristensector zien we hotelketens Holiday Inn en Hilton die respectievelijk een groen en blauw logo met een H hebben. Beide ketens hebben de bedrijfsnaam onder het logo staan.