Het verzinnen van een pakkende bedrijfsnaam

Een goede en pakkende bedrijfsnaam is goud waard. Maar goed hoe doe je dat? Hij moet lekker klinken, bij voorkeur ook iets over jouw bedrijf zeggen. Bij voorkeur is die uniek en moet je er ook nog een vrije URL voor hebben, want je gaat natuurlijk ook online met je bedrijf. Het proces is dus nog niet zo heel eenvoudig zoals je ziet. Wij zullen we je echter hierbij op weg helpen.

Soorten bedrijfsnamen

Het lastige van het naamgevingsproces is dat er niet één duidelijke werkwijze voor handen is. Natuurlijk, de naam mag niet aanstootgevend zijn en je mag ook niet zomaar iedere bestaande naam gebruiken.

Succesvolle bedrijfsnamen zijn er in diverse vormen. Zo heb je de functionele merknamen zoals bijvoorbeeld PostNL. Duidelijker kan je het niet maken. Er zijn ook namen die verwijzen naar bepaalde waarden. GreenPeace is hier een heel mooi voorbeeld van. Tot slot heb je de suggestieve en gestileerde namen. Hierbij kun je denken aan een merk als Nike.

Wil je uitbesteden of ga je het zelf doen?

Wil je succesvol en het professioneel aanpakken, neem je een externe partij in de hand. Het voordeel is dat zij op een objectieve manier naar jouw bedrijf zullen kijken. Daarnaast zijn ze uiteraard bekend met alle mogelijke valkuilen. Ze zullen ook zeker kennis van jouw branche hebben en weten welke mogelijkheden hier liggen. Het nadeel ervan is dat het je wel veel meer geld gaat kosten. Zelf doen is dus een goedkoper alternatief. Maar hoe doe je dit?

Hoe pak je het aan?

Hieronder hebben wij voor jou een aantal tips neergezet, die je bij het naamgevingsproces kunnen helpen. Zo kun je op een goedkope manier, een eigen bedrijf kost al genoeg, tot een pakkende bedrijfsnaam komen.

Beschrijven

Als je over de naam van je bedrijf gaat nadenken, schrijf dan alles op wat bij je opkomt. Visualiseer dit dan ook. Zo kun je bijvoorbeeld ook bekijken of het mooi past in een je logo.

Letterwoorden en afkortingen

Maak gebruik van zogenaamde letterwoorden of afkortingen als alternatief voor complete namen. Letterwoorden zijn veel gemakkelijker te onthouden. Een goed voorbeeld hiervan is KLM. Zoals je waarschijnlijk wel weet, staat dit letterwoord voor Koninklijke Luchtvaart Maatschappij.

Laat je inspireren door de mythologie of literatuur

Verdiep je in de mythologie en onderzoek of er een mythologisch figuur is die past bij jouw bedrijf. Er zijn voorbeelden ten over van bedrijven die dit hebben gedaan. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld Mars en Nike.

Mash-ups

Je kunt ook gebruik maken van zogenaamde mash-ups.  Hierbij maak je een combinatie van meerdere woorden die iets over jou of je bedrijf zeggen. ‘Koffie to Go’ zal door iedereen wel worden geassocieerd met het feit dat je er koffie kan kopen en mee kan nemen voor onderweg.

Jouw verhaal

Heb je een bijzonder verhaal te vertellen over je bedrijf? Vertel dit dan via je bedrijfsnaam door er een of meerder specifieke woorden uit te halen.

Buitenlandse woorden

Door een woord of woordcombinatie uit een andere taal te gebruiken, zorg je er voor dat de naam goed blijft hangen. Zorg wel dat het woordcombinatie is die goed bij jou bedrijf past.

Latijn

Latijn is een taal die zich perfect leent voor het maken van bedrijfsnamen. Neem een Latijns woord dat goed bij jouw bedrijf pas. Wist dat de naam Volvo ook uit het Latijn komt? Het betekent ‘ik draai’.

Gebruik de atlas

Een goede inspiratiebron kan een atlas of wereldbol zijn. Je vindt er de meest mooie namen.

Ander perspectief

Bekijk je product eens op een andere manier. Misschien dat het op totaal iets anders lijkt. Dit kun je dan eventueel in de naamgeving gebruiken.

Je eigen naam gebruiken

Voor je eigen bedrijf kun je natuurlijk altijd jouw eigen naam gebruiken. Dit kan je voor- of achternaam zijn of beide natuurlijk. Heel veel bekende bedrijven zijn je al voorgegaan. Wat dacht je bijvoorbeeld van Douwe Egberts?

Bijnamen

Wil je je bedrijfsnaam een persoonlijk tintje geven? Kijk dan eens naar bijnamen. Dit kan je eigen bijnaam zijn maar je kunt ook de (bij)naam van bijvoorbeeld je kind nemen. Mercedes is een bekend automerk. Dacht je dat veel mensen hun dochter naar dit geliefde automerk hebben genoemd? Fout, het was juist andersom.

    Stel ons je vraag