Hoe wordt een logo voor een hotel ontworpen?

Een goed logo is enorm belangrijk voor een bedrijf. Dit geldt in het bijzonder voor een hotel. Het is niet alleen het uithangbord van het hotel. Het moet herkenbaar zijn en perfect passen bij de uitstraling van het hotel. Potentiële bezoekers moeten het logo direct herkennen. Voor het ontwerp moet je dan ook absoluut een professional inschakelen die een logo kan ontwerpen perfect bij het hotel past.

Concurrentie analyse

De ontwerpfase kent een aantal activiteiten. Een daarvan is de concurrentie analyse. Een goed logo laat zien waar je als hotel voor staat. Het is dan ook van belang dat je voordat je met het ontwerp begint een goede analyse van je directe concurrenten doet. Beschrijf goed waar jouw hotel voor staat en wat de sterke punten zijn. Benoem vooral ook op welke vlakken jouw hotel en de dienstverlening die je levert zich onderscheid van je concurrenten.

Hoe nauwkeuriger je dit kunt omschrijven, des te beter de ontwerper kan bepalen welk logo het best bij jouw hotel past en dat weergeeft wij het voor staat. Het logo moet namelijk de kernwaarden en de visie van het hotel symboliseren. Maar het moet ook aantrekkelijk ogen en de klant vertrouwen geven en tegelijkertijd onderscheidend zijn ten opzichte van de concurrentie. Het is enorm lastig om dit allemaal in een logo samen te brengen. Zelfs een ervaren ontwerper lukt het lang niet altijd om alle doelstellingen te realiseren.

Vorm, kleur en inhoud

In de volgende fase gaat de ontwerper samen met jou aan de slag met vorm, kleur en inhoud. Op het oog misschien een detail, maar in werkelijkheid super belangrijk. Deze elementen moeten dusdanig worden geselecteerd zodat ze samen van jouw logo een perfect uithangbord voor jouw hotel vormen.

Trap niet in de valkuil om de concurrentie na te doen. In de hotelbranche zie je heel vaak dezelfde soort logo’s terugkomen, waarin dezelfde afbeeldingen tegenkomen zoals de klassiek vormgegeven leeuw van Ritz Carlton en MGM. Afkijken is toegestaan, maar kijk vooral of iets bij de kernwaardes van je hotel past.

Vormen en hun betekenis

Onderzoek heeft uitgewezen dat vormen uiterst belangrijk zijn om bepaalde dingen te leren herkennen. Hierbij maakt het type vorm niet uit. Het gaat juist om het feit hoe onderscheidend een bepaalde vorm is ten opzichte van de rest. De meest onderscheidende zal, nadat iemand het meerdere malen heeft gezien, het meest blijven hangen.

Hotels zouden veel meer gebruik moeten maken van het woordmerk waarbij de een deel van de naam, bijvoorbeeld de eerste letter, of een afbeelding, gebruikt als basis van een bepaalde logo vorm. Een woordmerk met een onderscheidende en opvallende vorm zal namelijk veel beter worden onthouden door mensen.

Heel krachtig is het als je de vorm laat beginnen met de eerste letter van de naam van je hotel. Door deze opvallende en onderscheidende kenmerken te geven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de modern vormgegeven M uit het logo van Mercure Hotels.

Kleurgebruik

Ook kleur speelt is een belangrijk component. Daarbij moet je wel rekening houden met het feit dat het een vrij subjectief hulpmiddel is. De emoties die kleuren opwerken verschillen niet alleen per persoon maar ook per cultuur. Een heel goed voorbeeld is de kleur wit. In onze westerse cultuur staat deze vooral voor reinheid. In diverse oosterse culturen is het echter de kleur van de rouw.

Denk eraan dat je ook niet dezelfde kleuren als de concurrentie gebruikt. Overleg met je ontwerper welke kleuren het beste bij de kernwaardes van jouw bedrijf passen. Onderzoek heeft uitgewezen dat kleur een belangrijke rol speelt bij aankoopbeslissingen. Hier wordt flink op ingespeeld. We zien de laatste jaren bijvoorbeeld steeds meer groene logo’s. Hiermee willen hotels laten zien dat ze een bedrijf zijn dat het milieu hoog in het vaandel heeft staan.

Inhoud

Naast vorm en kleur speelt ook de inhoud een belangrijke rol. Pakkende teksten die worden weergegeven in goede lettertypes zorgt voor een krachtige boodschap. We zien dan ook vaak de initialen van de naam terug in het logo.

Zoals eerder genoemd, gebruiken veel hotels ook vaak alleen hun naam zonder een bepaald symbool. Als je dit doet, kies dan een speciaal ontworpen lettertype zodat het logo uniek wordt en dus snel zal worden herkend.

Concept ontwerp

Zoals je ziet komt er veel bij kijken in de ontwerpfase. Als de ontwerper alle benodigde informatie zal hij gaan werken aan een concept ontwerp. Hierin zal hij alle besproken zaken terug laten komen, voor zover dit mogelijk is. Aan dit concept kan nog wat worden geschaafd. Nadat je akkoord hebt gegeven zal hij vervolgens het definitieve ontwerp gaan opleveren.

    Stel ons je vraag