Logo met een A

Een goed logo draagt eraan toe bij dat jouw organisatie veel herkenbaarder wordt voor het grote publiek. Vaak heeft het logo een specifieke betekenis. Het straalt uit waar de organisatie voor staat. De meeste logo’s bevatten een afbeelding. Maar uiteraard kun je ook gebruik maken van alleen letters in bepaalde vormen en kleuren of een combinatie. In deze blog gaan we speciaal in op een varianten van een logo met een A.

Betekenis

Als we een logo met alleen een afbeelding hebben, spreken we van een beeldmerk. In geval een logo alleen uit letters bestaat, spreken we van een woordmerk of woordlogo. Een woordmerk bevat vaak de merknaam, maar het kan ook een bepaalde slagzin zijn. Het kunnen ook de initialen van een langere naam zijn.

Bij een woordmerk wordt de tekst opgemaakt in de kleuren en lettertypes zoals die in de huisstijl van de betreffende organisatie zijn vastgelegd. Soms maakt men hierbij gebruik van een al bestaand lettertype maar het kunnen ook speciaal ontworpen letters zijn.

Een van de vormen van een woordlogo is het monogram. Hierbij bestaat het logo uit één letter of uit een aantal door elkaar gevlochten letters.

Logo’s met een A

Als we kijken naar voorbeelden van een logo met een A dan is Adobe een goed voorbeeld. Het bedrijf dat al sinds de jaren tachtig actief is in de softwarewereld, heeft sinds 1993 het bekende logo met de witte A in het rode vlak. Het logo is vanaf die tijd nauwelijks veranderd. De laatste wijziging was het aanpassen van de kleur van de volledige naam uit het onderschrift.

Het logo van Amazon.com heeft een verborgen betekenis. Het logo bevat een pijl die begint bij de letter A en eindigt bij de letter Z. Hiermee geeft het bedrijf aan dat je er werkelijk alles kunt kopen.

In Nederland kennen we natuurlijk allemaal wel het bekende blauwwitte logo van AH waarbij de A en de H door elkaar zijn verweven. Een ander bekend logo met een A is het logo van het Algemeen Dagblad, dat in het logo de initialen AD heeft staan.

    Stel ons je vraag