Een logo zorgt ervoor dat jouw organisatie herkenbaar wordt voor het grote publiek. In veel gevallen heeft het logo een specifieke betekenis. Een goed logo straalt uit wat jouw organisatie kenmerkt en hoe je bij het publiek wilt overkomen. Neem nu een logo met een uil. Waarschijnlijk zal je dit in eerste instantie associëren met de natuur. Maar een uil staat voor veel meer.
Betekenis
Al sinds de Griekse oudheid staat de uil voor symbool voor wijsheid. Pallas Athena is de Griekse godin van de wijsheid. Volgens de overleveringen benoemde zij de uil tot “vogel van de wijsheid”. Het werd dan ook haar vaste begeleider die haar ongeziene waarheden vertelde. Op afbeeldingen van Athena zien we dan ook vaak een steenuil terug.
Een uil heeft een zeer starre blik. Door de grote vorm en bijzondere kleur van de ogen, lijkt het net of dat de uit een bril draagt en heel diep nadenkt over iets. Dit maakt het dat de uil ook vaak voorkomt op het logo van universiteiten.
In bepaalde gevallen wordt een uil ook wel gelinkt aan duistere krachten en een onheilspellend wezen. Mede doordat de uil een nachtdier is werd de vogel geassocieerd met onder andere zwarte magie en hekserij. Als een uil in de nacht bij het raam van een ziek iemand ging zitten, duidde dit erop dat deze persoon spoedig zou sterven.
Logo’s met een uil
Zoals we al zeiden, zien we een afbeelding van de uil terug in veel onderwijsinstellingen en universiteiten. Verder zien we het ook terug in logo’s van bedrijven en instellingen die willen uitstralen dat ze veel kennis beschikken over hun branche. Uiteraard ook hebben we dan nog de bedrijven en instellingen met het woord ‘uil’ in de naam. Grote bekende bedrijven en instellingen met een uil in het logo, zijn niet zo eenvoudig te vinden. Een goed voorbeeld hiervan is Tripadvisor, het grootste reisinformatieplatform ter wereld. Door de vorm van de ogen van de uil lijkt het of dat deze door een verrekijker kijkt. Dit kan worden gelinkt aan de betrouwbare reis- en zoekdiensten die door Tripadvisor worden geboden.