Kleuren roepen bij mensen bepaalde emoties op. Bij het ontwerpen van een logo kun je hier dankbaar gebruik van maken. Bedenk vooraf goed over je doelstellingen en wat je wilt uitstralen. Hier kun je dan het kleurgebruik op aanpassen. In deze blog kun je lezen over de symbolische en psychologische betekenis van de kleur paars.
Mysterieus paars
Paars is een koudere kleur die een kalmerende werking heeft. Lange tijd was het erg kostbaar om paarse kleurstoffen of verf te maken. Om het pigment te maken waren enorme hoeveelheden schelpdieren nodig. In de Romeinse tijd was het de lievelingskleur van Caesar en Cleopatra. Het waren dan ook voornamelijk de rijke mensen van adel en de pausen die deze kleur gebruikten.
De kleur paars is een secundaire kleur. Er zijn vele tinten zoals lila, indigo en lavendel. Je kunt de paarse kleur krijgen door de kleuren rood en blauw met elkaar te mengen. Hier kwam men echter pas in de 19e eeuw bij toeval achter. Hierna werd het ook een veel toegankelijker kleur en werd het ook meer in de kunst toegepast.
Paars is om deze reden dan ook nog steeds een interessante kleur als je een luxe uitstraling wilt hebben. Paars wordt in logo’s van bedrijven of sportteams niet zo veel gebruikt. Als dit gebeurt dan is dit over het algemeen met de complementaire kleur geel. Het logo van de voormalige NUON is hier een voorbeeld van. Blauw en bruin gaan overigens ook goed samen met paars. Naast dat het een luxe uitstraling heeft, is het ook een zachte vrouwelijke en mysterieuze kleur.
Door de kleur paars zal je logo zeker opvallen, want zo vaak kom je het niet tegen. De kleurenpsychologie vertelt ons dat de kleur wordt geassocieerd met spiritualiteit, intelligentie en wijsheid. Om deze reden wordt de kleur dan ook regelmatig gebruikt in de onderwijssector.
Door de exclusiviteit zal het al vrij snel herkend worden. Dit zorgt ervoor dat mensen eerder vertrouwd raken en uiteindelijk ook een aankoop zullen doen. Dit was als het goed is ook je uiteindelijke doelstelling.