Wat betekend goud voor jou?

Op het moment dat je een logo gaat laten ontwerpen, moet je goed hebben nagedacht over wat je ermee wilt uitstralen. Kleurkeuze is hier heel belangrijk. Ze roepen namelijk bij mensen bepaalde gedachten en emoties op. Deze keer gaan we in op de symbolische en psychologische betekenis van de kleur goud.

Goud blinkt

Goud staat al sinds de oudheid voor rijkdom. Koningen en andere belangrijke mensen gebruikten gouden sierraden om hun macht en rijkdom te tonen. Dit is tot op de dag van vandaag niet veranderd. Nog steeds geven we met de naam ‘goud’ aan dat iets van enorme waarde is.

De kleur goud staat dus sinds jaar en dag voor rijkdom en luxe. Maar ook voor onder andere leiderschap, wijsheid en visie. Ook wordt er veelal de associatie met liefde en trouw gelegd.

De kleur goud zien we vaak terug in logo’s van juweliers, parfum merken of bedrijven in de ontroerend goed-branche. Met goud willen zij laten zien dat ze veel expertise hebben maar ook de exclusiviteit van hun diensten en producten. Ze willen aan hun klanten laten zien dat ze succesvol zijn en dat de klanten bij hen het beste krijgen. Het wekt ook een gevoel van verlangen op. Daarnaast zien we het vaak terugkomen bij instellingen zoals loterijen die je van alles en nog wat beloven. Die maken ook heel goed gebruik van de gevoelens die het bij mensen oproept. Door het gouden logo en de enorme bedragen in grote gouden letters wekken ze bij heel veel mensen de illusie dat ze prijs bij wijze van spreken al hebben gewonnen.

Maar de kleur goud is echt niet alleen aan grote dure merken voorbehouden. Je kunt zelf de kleur goud heel goed in je logo verwerken als jij iets bijzonders te bieden hebt aan je klanten. Bijvoorbeeld als je in een prachtige omgeving een Bed & Breakfast aanbiedt met zeer luxe kamers. Waar je garant staat voor een zeer hoog serviceniveau. Dan is de kleur goud echt op zijn plaats en is het dus zeker een goede keuze.

    Stel ons je vraag