Kleuren roepen bij het aanschouwen ervan bepaalde gedachten en emoties bij mensen op. Als je een logo gaat ontwerpen kun je hier dus heel goed gebruik van maken. Het is belangrijk dat je vooraf goed bedenkt wat je doelstellingen zijn en wat je wilt uitstralen. Hier pas je dan het kleurgebruik op aan. In deze blog gaan we in op de symbolische en psychologische betekenis van de kleur blauw.
Populair blauw
Blauw is een primaire kleur die enorm veel wordt toegepast. De kleur werd voor het eerst gemaakt door de Egyptenaren. De kleur werd destijds echter nog niet zo veel gebruikt. Bij de Grieken werd het wel een geliefde kleur. Vanaf de middeleeuwen werd de kleur veel breder toegepast, vooral door de Franse kunstenaars. Na rood, is blauw de meest gebruikte kleur op vlaggen. Vaak staat de kleur hierbij voor het water waar het land dan aan gelegen is.
De kleur blauw is een koude kleur. Hij straalt rust en kalmte uit. Het is de meest populaire kleur voor gebruik in bedrijfslogo’s. Blauw is een kleur die vaak wordt geassocieerd met vertrouwen, integriteit en verantwoordelijkheid. Blauw is dan ook niet voor niets de kleur die in de logo’s van verzekeringsmaatschappijen, financiële instellingen en de overheid wordt gebruikt. De Politie en KLM zijn bekende voorbeelden van organisaties met een blauw logo.
Zoals we al zeiden is het een wat koelere kleur die je dan ook het best in combinatie met een warme kleur kunt gebruiken. Blauw is bijvoorbeeld complementair aan oranje. Deze kleuren versterken elkaar dus. Deze combinatie van kleuren zie je bijvoorbeeld terug in de huisstijl van de Rabobank.
Ondanks dat de kleur blauw rust en vertrouwen uitstraalt, zal het maar heel beperkt leiden tot spontane aankoop beslissingen. Het is niet echt een uitspringende kleur. Waarom dan blauw zal je denken. Het gaat bij vertrouwen vooral om de lange termijn. Als je eenmaal vertrouwen hebt opgebouwd, zul je dit ook niet zo snel kwijtraken. Tenminste, als je je hiervoor blijft inzetten natuurlijk. Hier is het de meeste van deze organisaties ook om te doen.