Wat zegt je logo over jouw bedrijf?

Over een nieuw logo bedenken moet je niet te licht denken. Je kunt natuurlijk kiezen voor snel en simpel, zonder er verder al te lang bij stil te staan. Maar waarom zou je? Juist even aandacht besteden aan zoiets belangrijks als je logo zal zich op de lange termijn lonen.

Je moet je bedenken dat een logo hetgeen is dat (potentiële) klanten vaak als eerste van je bedrijf zullen zien. Ze surfen naar je website of zien een banner op een andere site. Je Facebook pagina wordt ergens genoemd of je filmpjes op Youtube blijken een hit. Dan wil je toch dat mensen al meteen in één oogopslag een positieve indruk krijgen van je bedrijf?

Logo is beeldbepalend

Een goed ontworpen design staat eigenlijk garant voor een goede indruk over jou en je bedrijf bij mensen die het logodesign zien. Je logo straalt als het goed is precies datgene uit waar jij voor staat en waar jouw bedrijf voor staat. Zo zul je jezelf bewust moeten zijn van de juiste uitstraling van zowel je bedrijfsnaam als je logo. Heb je een schildersbedrijf of een webshop met feestkleding, dan wil je met je logo waarschijnlijk wel iets heel anders uitstralen dan iemand die een logo voor een begrafenisonderneming wil laten maken. Zorg er daarom altijd voor dat je logo bij je past.

Kleur zegt heel veel in een logo

Logo’s worden over het algemeen voorzien van kleur. Dat kan een achtergrondkleurtje zijn, maar ook een combinatie van diverse kleuren. Al van oudsher worden aan kleuren bepaalde emoties en waardes toegekend. Het gebruik van precies de goede kleur heeft dus veel meer invloed op mensen dan je jezelf vooraf misschien bedacht zou hebben. Wat kleuren globaal uitdrukken zie je hieronder:

· Grijs, neutraliteit, betrouwbaarheid, rust en kalmte

· Rood, opwindend, jeugdig, brutaal en ondernemend

· Oranje, zelfverzekerd, vriendelijk en vrolijk

· Geel, optimistisch, warm en duidelijk

· Blauw, betrouwbaar, sterk en rustig

· Groen, vreedzaam, gezondheid en groei

· Paars, creatief, wijs en inlevend

Origineel en bruikbaar logo ontwerpen

Een logo is dus op alle fronten beeldbepalend. Het zegt over jou wie je bent. Het zegt over je bedrijf waar het voor staat. Een merk met een sterk logo wordt sneller een sterk merk dan een merk met een onherkenbaar en nietszeggend logo.

Een logo moet in principe vooral origineel zijn en daarbij ook nog eens praktisch. Want, de gebruikte kleuren zeggen onbewust dan misschien wel heel veel over jou, maar hoe vaak wordt een logo niet in zwart wit afgedrukt? Ook bij een zwart wit weergave van je logo moet het iets over jou en je bedrijf blijven zeggen. Het moet helder, duidelijk en veelzeggend blijven. Of het nu in kleur is of niet.

    Stel ons je vraag