Het bedenken van een bedrijfsnaam en/of merknaam

Je hebt een belangrijk besluit genomen. Jouw eigen bedrijf starten. Je hebt een supergoed idee en je bedrijfsplan is ook voor een groot deel klaar. Je hebt duidelijke ideeën over je doelgroep. Maar ja… welke naam ga je nu gebruiken? Bedenk wel dat je hier heel goed over na moet denken. Maar als je de goede keuzes maakt, is er geen betere reclame. Het is belangrijk dat de naam bij je past en iets over jou en je merk zegt. Maar er zijn meer zaken waar je rekening mee moet houden. In dit artikel vertellen wij je hoe je tot een goede bedrijfsnaam en/of merknaam kunt komen.

Waarom is een sterke merknaam belangrijk?

Je bedrijfsnaam of merknaam is een van de belangrijkste visitekaartjes die je hebt. Het is vaak het eerste dat mensen van je bedrijf zullen zien. Zij zullen ook in een fractie van een seconde direct al relaties leggen en van daaruit ook bepaalde conclusies trekken.

Wil je direct scoren dan is een goede merknaam dus superbelangrijk. Hij klinkt niet alleen lekker maar hij maakt ook direct duidelijk waar het om draait. Het zal duidelijk zijn dat details hier erg belangrijk zijn. Je kunt namelijk niet een heel verhaal vertellen. Dit moet je in een paar woorden of letters stoppen. Geen eenvoudige klus dus.

Een goede bedrijfsnaam of merknaam kan je dus enorm helpen. Maar pas op, het kan ook het tegenovergestelde effect hebben. Zo kan een naam te snel verouderen of domweg niet lekker klinken of onduidelijk klinken. Je loopt dan het risico dat mensen je zullen negeren of dat ze je met een ander bedrijf of merk associëren. Dat is natuurlijk wel het laatste wat je wilt. Als je echter een sterke en goed klinkende naam gebruikt, zal deze bij mensen blijven hangen en zullen ze je dus direct herkennen. Daar is het je uiteindelijk om te doen toch?

Wanneer spreken we van een sterke merknaam?

Bedrijfsnamen en merknamen heb je in allerlei varianten. We maken onderscheid naar natuurlijke en verzonnen namen. Als we het over natuurlijke namen hebben, gaat het bijvoorbeeld over familienamen, streeknamen of beschrijvende namen. Familienamen en streeknamen spreken voor zich. Een voorbeeld van een beschrijvende naam is ‘Spoorwegmuseum’. Het is meteen duidelijk waar het om gaat toch?

De verzonnen namen zijn specifiek voor het bedrijf of merk bedacht. Dit kan bijvoorbeeld een naam zijn die aangeeft wat een merk of bedrijf doet. Je hebt ook de mogelijkheid om een associatieve naam te kiezen. Hierbij is het niet meteen duidelijk waar het bedrijf of merk voor staat. Maar het heeft wel een bepaalde energie of klank die erbij past, of roept een bepaalde emotie op die je ermee kunt associëren. Bij de laatstgenoemde groep is het essentieel om vanaf de het vroege begin al de naam de juiste lading te geven en te zorgen dat mensen de juiste associaties maken.

Wanneer kies je nu welke naam?

Dit is natuurlijk niet zomaar even te zeggen. Wat het beste bij jou past hangt af van diverse zaken. Allereerst is belangrijk in welke fase jouw bedrijf of merk zich bevindt. Heb je bijvoorbeeld al een bepaalde historie? In welke branche ben je actief en heb je al een bepaald imago? Welke kanalen gebruik je voor je communicatie? Maar ook juridische aspecten spelen een rol. Je ziet dus al, je moet hier ruim de tijd voor nemen.

Uitbesteden of zelf doen?

Een goede bedrijfsnaam of merknaam is dus essentieel voor jouw succes. Natuurlijk kun je zelf iets gaan bedenken. Dit scheelt een hoop geld, maar toch is het verstandig om een externe partij in de hand te nemen. Deze zal namelijk veel objectiever kijken naar je merk of bedrijf. Ook zijn ze bekend met alle mogelijke valkuilen maar zeker ook de kansen die er binnen jouw branche liggen. Zij kunnen ‘out of the box’ denken en weten als geen ander hou jouw doelgroep bereikt kan worden.

Bedrijfsnaam bedacht? Tijd voor de volgende stap! Een logo laten ontwerpen.

En daar helpen wij je natuurlijk graag bij! Lees onze website door of neem contact met ons op om vrijblijvend de mogelijkheden te bespreken.

 

 

 

    Stel ons je vraag