Met een goed logo zorg je ervoor dat jouw organisatie veel herkenbaarder wordt voor het grote publiek. Meestal heeft het logo van een organisatie een specifieke betekenis. Het moet uitstralen waar de organisatie voor staat. Veel logo’s bevatten een afbeelding. Maar dit hoeft niet natuurlijk. Je kunt ook gebruik maken van alleen letters in bepaalde vormen en kleuren.
Betekenis
Bij logo’s met alleen een afbeelding spreken we van een beeldmerk. Ze blijven mits goed ontworpen goed hangen in het geheugen van mensen. Maar wie denkt dat dit bij een logo met alleen tekst veel minder is, heeft het mis.
Bij een logo met letters zonder afbeelding, spreken we van een woordmerk. Een woordmerk kan de merknaam bevatten, maar ook een bepaalde slagzin. De tekst in het woordmerk wordt opgemaakt in de kleuren en lettertypes uit de huisstijl van de organisatie. Hierbij kan men gebruik maken van een reeds bestaand lettertype of letters die speciaal zijn ontworpen.
Logo’s met alleen letters
Zoals we al zeiden, zijn er enorm veel logo’s die alleen tekst bevatten. Een van de meest bekende logo met letters is dat van Coca-Cola. Iedereen herkent de rode cirkel met de witte letters direct. Alhoewel het in de loop der tijd wel is aangepast, oogt het nog steeds zoals het in 1886 door Frank M. Robinson is bedacht. Andere grote merknamen die hier gebruik van maakt zijn Facebook en Google.
H&M is ook een heel herkenbaar merk. Het is de afkorting van de Zweedse modewinkelketen Hennes & Mauritz. Door de kleur rood te gebruiken, willen zij benadrukken dat zij aantrekkelijke prijzen hanteren.
Kijken we dichter bij huis naar bekende logo’s met letters, dan herkent iedereen logo’s met de rode vlakken en witte letters van veel supermarktketens en warenhuizen zoals Dirk, Vomar en HEMA. Al deze ketens staan bekend als prijsvechters.
Heel herkenbaar zijn ook de gele letters van supermarktketen Jumbo. De gele letters moeten uitstralen dat mensen hier met veel plezier boodschappen moeten kunnen doen.
Merken die zwarte letters gebruiken, willen autoriteit en exclusiviteit uitstralen. Luxe merken zoals BVLGARI en Chanel zijn hier goede voorbeelden van.