Een goed logo is erg belangrijk voor jouw organisatie of merk. Het is namelijk het gezicht van je merk, bedrijf of instelling. Het staat op je website, je briefpapier, mailingen, de gevel van je winkel, et cetera et cetera. Kortom op alle plaatsen waar mensen met jouw merk of organisatie in aanraking komen. Het is ook vaak datgene wat mensen onthouden. Een nieuw logo maken? Schakel bij voorkeur een professional in. Dan zal je een professioneel logo krijgen dat perfect is afgestemd op jouw merk of organisatie. In deze blog lees je waar een ontwerper bij een logo maken zoal op let.
Een logo maken, dit zijn de basis regels
Een logo maken doe je niet zomaar even. Zoals gezegd schakel je bij voorkeur een ontwerper in. De kans op een succesvol logo is dan het grootst. Echter ook de ontwerper zal zich aan een aantal basisregels houden als deze een logo maken gaat.
Merk identiteit
Een logo maken betekent meer dan even snel een mooie afbeelding in Photoshop maken. Een goede ontwerper zal zich als eerste focussen op de identiteit van het merk. Waar staat het voor? Met welk doel is het bedrijf opgestart? Waarin onderscheidt jouw merk zich ten opzichte van de concurrentie? Allemaal vragen waar de ontwerper een antwoord op wil hebben voordat hij ook maar een streep op papier zal zetten. Op zich is dit al een heel creatief proces wat best veel tijd in beslag neemt, maar oh zo belangrijk is.
Beeld of woordmerk
Laat je een logo maken, dan hoeft niet altijd in combinatie met een afbeelding te zijn. Een woordmerk kan ook heel krachtig overkomen en blijft vaak niet zo goed hangen. Ook een korte slogan kan heel krachtig werken.
Keep it simple
Het belangrijkste is dat je logo herkenbaar is. Ook moet het een verhaal vertellen. Het is er belangrijk dat de ontwerper dit verhaal kent. Denk hier dan ook zelf goed over na voordat je met een ontwerper in zee gaat. Zo zal de voorbereidende fase waarin je met de ontwerper in gesprek gaat, sneller verlopen en kan hij of zij hier rekening mee houden bij het maken van het ontwerp.
De beste logo’s die het meest blijven hangen bij de consument zijn eenvoudig van opzet. Denk hierbij aan de M van Mcdonalds of het logo van Nike. Vrijwel iedereen weet direct om welke bedrijven het gaat bij het zien van deze logo’s. Ze zijn superkrachtig, verdere tekst en uitleg is niet nodig. Dat is wat je natuurlijk wilt bereiken
Huisstijl
Naast een logo is ook een herkenbare huisstijl belangrijk. Hierbij gaat het vooral over het gebruik van kleuren en bepaalde lettertypes. Als je al een bepaalde huisstijl hebt, zal het logo hier natuurlijk goed op aan moeten sluiten. Heb je nog geen vaste huisstijl, is dit hét moment om hier goed over na te denken. Een goede ontwerper denk hierbij uiteraard met je mee.
Kleurgebruik
Het gebruik van bepaalde kleuren en kleurcombinaties heeft ook een specifieke betekenis. Je kunt er een bepaalde boodschap mee uitstralen. Een ontwerper zal hier dan ook zeker uitgebreid bij stil staan in de voorbereidende fase.
Een van de opvallendste kleuren is natuurlijk rood. Hier gaat een bepaalde kracht vanuit. Kijken we naar paars, dan wordt deze kleur geassocieerd met mysterie, rijkdom en luxe. Blauw straalt vertrouwen uit. Blauw of rood in combinatie met geel straalt uit dat iets goedkoop is. Je ziet dit dan ook terug bij veel prijsvechters. Wil je klasse en luxe uitstralen, dan wordt meestal zwart toegepast. Kleuren mogen echter niet te overheersend zijn. Te veel kleuren in een logo maakt het ook minder krachtig. Een goed logo is ook krachtig en herkenbaar in zwart/wit.
Flexibel en tijdloos
Een goede ontwerper zal er voor zorgen dat je een logo op verschillende manieren kunt inzetten. Een logo maken doe je namelijk niet alleen voor op je website. Je gebruikt het ook op sociale media, briefpapier, visitekaartjes, et cetera. Het is belangrijk dat hier rekening mee wordt gehouden bij het kiezen van de vorm, lettertypes en kleuren.
Daarnaast is het ook belangrijk dat ontwerp van je logo tijdloos is. Het laten maken van een goed logo is namelijk niet goedkoop. Maar ook het aanpassen van alle media kosten tijd en geld. Je wilt dus niet iedere paar jaar een nieuw logo introduceren. Dit zal bovendien ook de naamsbekendheid van je merk of bedrijf niet ten goede komen. Dat is natuurlijk wel het laatste wat je wilt.