5 tips voor een goede huisstijl

Een goede huisstijl draagt bij aan de herkenbaarheid en naamsbekendheid van een bedrijf. Daarnaast helpt het hebben van een sterke huisstijl je om je te onderscheiden van concurrenten. Een huisstijl wordt ook wel corporate identity of corporate design genoemd. Welke elementen horen allemaal bij een huisstijl? Over het algemeen kun je zeggen dat een huisstijl de volgende zes basiselementen bevat: een logo, kleurgebruik, typografie (lettertype), vorm, taalgebruik en visuals. In dit artikel lees je tips om een goede huisstijl te creëren.

Identiteit en uitstraling

Voordat je begint met welk ontwerp dan ook moet je eerst bepalen wat het bedrijf precies wil uitstralen. Wat zijn je kernwaarden en je imago? Wat je wilt uitstralen hangt in belangrijke mate samen met de branche waarin je actief bent. Als financiële dienstverlener is het bijvoorbeeld erg belangrijk om betrouwbaarheid uit te stralen. Hierbij helpen een rustig kleurgebruik en een strak ontwerp. Blauw is bijvoorbeeld een kleur die vaak met rust en waarheid wordt geassocieerd. Als je een creatief bureau hebt, dan moet die creativiteit ook in de huisstijl naar voren komen. Om inspiratie op te doen kun je eens kijken hoe je concurrenten het aanpakken.

Doelgroep

Als duidelijk is wat je wilt uitstralen, dan is het ook nog van belang om te bedenken wie precies de doelgroep van je merk is. Het ontwerp moet de doelgroep immers wel aanspreken. Een kapper die zich met name op heren of juist op dames richt zal dit gegeven moeten verwerken in de huisstijl. Als kinderen de doelgroep zijn, dan werkt het goed om een speels ontwerp met vrolijke kleuren te kiezen, terwijl je dit voor een zakelijke doelgroep nou juist niet moet doen.

Typografie

Het lijkt misschien maar iets kleins, maar het kiezen van het juiste lettertype is wel degelijk belangrijk. De typografie moet passen bij het verdere ontwerp, dus let op het lettertype, de lettergrootte en de kleur, maar bijvoorbeeld ook op de regelafstand en de afstand tussen de letters. Leesbaarheid is hierbij natuurlijk essentieel. Bepaalde lettertypes zijn heel geschikt voor het gebruik op een website, maar andere kun je beter echt niet gebruiken. Het is ook handig als een lettertype werkt op alle computers en niet speciaal gedownload hoeft te worden. De typografie bepaalt voor een groot deel de uitstraling van de huisstijl.

Visuals

Visuals zijn de pictogrammen, illustraties en foto’s. Je kunt je voorstellen dat deze bepalend zijn voor de uitstraling van bijvoorbeeld een website. Ze kunnen informatief zijn of juist vooral inspelen op het gevoel van de doelgroep. Een foto van een lachend gezin heeft een totaal andere uitwerking dan een foto van iemand die zich zorgen maakt over geld. De gebruikte visuals moeten altijd passen bij wat je wilt uitstralen en bovendien ook bij het kleurgebruik binnen de huisstijl

Logo

Het ontwerpen van een goed logo is eigenlijk weer een heel vak apart. Zo moet een sterk logo simpel, uniek en tijdloos zijn. Ook het logo-ontwerp moet passen bij de branche en doelgroep

waar je je op richt. Het bedrijfslogo draagt, net als de huisstijl, sterk bij aan de herkenbaarheid en naamsbekendheid. Het is belangrijk dat het logo goed past bij de rest van de huisstijl om zo de herkenbaarheid extra te vergroten.

Ontwerp uitbesteden

Ondanks het grote belang van een goede huisstijl en een sterk logo zijn er nog steeds heel wat bedrijven die proberen om hiervoor zelf ontwerpen te maken. Ze denken op deze manier geld uit te sparen. Het uitbesteden van het design is vast erg duur en hoe moeilijk kan het zijn om het zelf te doen? Beide aannames zijn helaas verkeerd. Ten eerste hoeft grafisch design uitbesteden helemaal niet duur te zijn. Bij Logosnel.nl kun je namelijk heel voordelig design afnemen. Ten tweede is grafisch design echt een vak, waarvoor de nodige kennis en vaardigheden nodig zijn. Niet alleen moet je een mooi ontwerp kunnen maken, je moet ook weten aan welke voorwaarden de designs precies moeten voldoen om succesvol te worden. Bedrijven die iemand laten ontwerpen die er weinig verstand van heeft blijven daarom zitten met een logo en huisstijl van matige kwaliteit. Dit heeft een grote invloed op de uitstraling van het bedrijf en dat is natuurlijk niet wat je wilt. Als je ook maar één klant misloopt door een onbetrouwbaar ogend ontwerp, dan heb je de kosten voor het uitbesteden van grafisch ontwerp waarschijnlijk al uitgegeven.

Logosnel.nl voor professioneel design

Logosnel.nl wil dat grafisch ontwerp voor iedereen bereikbaar is. Niet alleen voor grote bedrijven, maar ook voor starters en organisaties met een klein budget. Daarom maken we heel voordelig grafisch ontwerp. Een complete huisstijl kost bij ons bijvoorbeeld slechts 119 euro. Dat bedrag heb je binnen een mum van tijd terugverdiend. We zijn bovendien ook de snelste leverancier van logo’s in Nederland en België. Al binnen 24 tot 72 uur kun je een eerste concept verwachten. Logo-ontwerp kost bij ons 99 euro. Als je zowel een huisstijl als een logo bij ons laat ontwerpen, dan betaal je in totaal 198 euro. Voor beide producten geldt dat je onbeperkt revisies mag indienen. Je mag dus net zo lang feedback geven op het ontwerp totdat je 100% tevreden bent. Hiervoor brengen we geen extra kosten in rekening, want wij zijn pas tevreden als jij dat bent. Betalen doe je daarom ook pas achteraf.

Andere diensten

Naast logo’s en huisstijlen biedt Logosnel.nl nog een heel scala aan andere diensten. Zo maken we social media design, zoals Facebook covers, banners, boekomslagen, visitekaartjes, flyers, posters, mockups, productlabels, productverpakkingen, vectorbestanden en nog veel meer. In het menu vind je onder het kopje Diensten een compleet overzicht van wat we kunnen maken. Als het product dat jij zoekt niet op de website staat, neem dan contact met ons op. De kans is groot dat we het toch voor je kunnen maken.

Benieuwd?

Ben je benieuwd wat Logosnel.nl voor jou kan betekenen? Of wil je een opdracht plaatsen? Neem dan contact met ons op via het aanvraagformulier of per e-mail.

    Stel ons je vraag