Een bepaalde vorm toevoegen in je logo. Het lijkt zo eenvoudig om een mooie vorm uit te kiezen die bij jou past. Maar wist je dat het gebruik van een vorm een veel diepere betekenis kan hebben? Een vorm kun je namelijk zien als de uitleg van de boodschap die je wilt overbrengen. Je moet dus ruim de tijd nemen om hierover na te denken. Bedenk goed welke emoties je bij jouw doelgroep wilt oproepen bij het zien van jouw logo. Dit zorgt ervoor dat jouw logo veel meer wordt dan alleen een leuk plaatje. Welke vormen je kunt gebruiken en welke betekenis hieraan verbonden is, zullen we je in dit artikel uitleggen.
Verschillende vormen
In een goed ontwerp is de juiste combinatie gemaakt van kleuren, vormen en effecten. Met name de eerste twee spelen een belangrijke rol hierbij. Van kleuren wisten we al wel dat deze een bepaalde emotie bij je oproepen. In de marketingwereld wordt hier dan ook dankbaar gebruik van gemaakt. Nog belangrijker voor een goed ontwerp zijn de vormen die erin worden toegepast. Vormen hebben namelijk ook een bepaalde emotionele impact op je brein. Door heel selectief om te gaan met de vormen in jouw logo, kun je er dus voor zorgen dat jouw boodschap beter wordt overgebracht. Nu zul je natuurlijk niet direct tranen in je ogen krijgen van een bepaalde vorm. Maar je onderbewustzijn zal toch echt anders reageren op een driehoek dan een cirkel. Ook hier maken designers dus heel slim gebruik van. We onderscheiden een aantal vormen die we hieronder nader zullen toelichten.
Algemene vormen
Onder algemene vormen verstaan we bijvoorbeeld symmetrische en geometrische vormen. Deze vormen staan voor organisatie en stabiliteit. Hierbij kun je denken aan de vier symmetrische cirkels van het Audi logo. Zij willen stabiliteit uitdragen.
Daarnaast hebben we organische en abstracte vormen. Organische vormen stralen vrolijkheid, plezier, spontaniteit en interesse uit. Abstracte vormen daarentegen geven een richting aan of juist de letterlijke interpretatie van een bepaald idee. Het logo van Apple is hier een goed voorbeeld van. Het is een van de bekendste beeldmerken ter wereld.
Ronde vormen
Bij ronde vormen denk je allereerst aan cirkels. Cirkels staan symbool voor liefde en vriendschap. Maar ook symboliseren ze eenheid, gemeenschap en bescherming. Het logo van de Olympische spelen is hier een mooi voorbeeld van. Als we dan kijken naar bogen, zijn dit echte vrouwelijke vormen. Ze staan ook symbool voor blijdschap, plezier, beweging en ritme. Spiralen dragen groei en evolutie uit. Ook staat het voor creativiteit.
Rechte vormen en driehoeken
Als je zaken zoals vertrouwen, eenheid, vrede en orde wilt uitdragen, werk dan met een rechthoek. Een driehoek symboliseert wetenschap, macht, religie, energiek en kracht. Echt een mannelijke vorm. Kijk eens naar het logo van Adidas bijvoorbeeld, super energiek en krachtig. Maar let op, als je een driehoek op zijn punt zet, dan betekent dit instabiliteit. Wel iets om te onthouden natuurlijk.
Het gebruik van verticale lijnen betekenen agressie, macht en moed. Horizontale lijnen staan juist voor kalmte, rust en de gemeenschap.