Presentatie- of offertemap laten ontwerpen

Als ondernemer denk je bij grafisch ontwerp misschien aan de directe uitingen die je al hebt of plant voor de nabije toekomst: website, visitekaartjes, briefpapier. Als voor jouw werkzaamheden papier belangrijk is, kun je daar nog een product aan toevoegen: de presentatie- of offertemap. Zo’n map is een manier om offertes, contracten, brochures en ander papierwerk in stijl te presenteren. Een presentatiemap laten ontwerpen om deze papieren te presenteren in een mooi vormgegeven omslag tilt je afwerking naar een hoger niveau, en geeft je een zeer professionele uitstraling. Bovendien hoeft het helemaal niet duur te zijn.

Waarom een presentatiemap laten ontwerpen?

Waarvoor heb je een presentatiemap nodig? Het meest logische antwoord is dat je een presentatiemap goed kunt gebruiken wanneer je dingen op papier aanbiedt die geen brief zijn. Denk bijvoorbeeld aan een offerte, een portfolio of een brochure. Een offertemap is een goede manier om je merk op een goede manier voor het voetlicht te brengen op een cruciaal moment: wanneer een klant moet beslissen om je offerte te tekenen of niet. Ook als je informatie wilt uitdelen over je merk, bijvoorbeeld op evenementen, scoor je punten met een mooie presentatiemap.

Papier laat een indruk achter…

Misschien denk je dat je met een website en e-mails genoeg hebt aan communicatie. Het is waar dat we steeds meer via het internet communiceren, en dat je zelfs belangrijke dingen als offertes vaak alleen nog maar digitaal aangeboden krijgt. Toch valt er iets te zeggen voor de tastbaarheid van een papieren map met documenten of informatie. Zoiets blijft veel beter hangen in het geheugen van mensen dan een digitaal beeld. Daarom kiezen nog steeds veel professionele ondernemingen voor papier.

… maar niet per se op het milieu

De voornaamste reden voor veel mensen om papier te mijden is het fabeltje dat drukwerk het leven van talloze bomen kost, en dat, in het digitale tijdperk, dat overbodig is. Het is zo dat papier vooral van hout wordt gemaakt, en dat houtkap nog steeds meer papier levert dan hergebruik van oud papier, zeker voor drukwerk. Maar wist je ook dat deze houtkap voornamelijk een zaak is van bedrijven, die continu nieuwe bomen aanplanten? Daarnaast moet je de invloed op het milieu niet onderschatten van de opwekking van energie en de industriële productie, die nodig is voor digitale communicatie.

Een professionele uitstraling met een presentatiemap

Denk eens aan een instantie waar je informatie op papier hebt gekregen: je pensioenfonds, de makelaar, een verzekeringsmaatschappij. Hoeveel daarvan zaten in een fraai vormgegeven omslag, en hoeveel daarvan waren losse papieren bijeengehouden door een snelbinder, paperclips en/of nietjes? Wat vond je van de uitstraling? Grote kans dat je veel meer onder de indruk bent van een mooie offerte- of presentatiemap. Hetzelfde geldt voor jouw klanten. Zeker als je een kleine ondernemer bent, wek je interesse met zo’n professionele finishing touch.

Offertes aanbieden in een offertemap

Het hangt een beetje van je onderneming en/of product af of papieren communicatie is wat je wilt. Als je snel wilt communiceren over een afstand, gaat er toch niets boven e-mail en het web. Maar als je bijvoorbeeld klanten in persoon spreekt, of als post geen bezwaar is, voelt een e-mail toch een beetje als zwaktebod. De uitstraling van een papieren offerte, factuur of andere documentatie, mogelijk in combinatie met een brochure, in een mooie offertemap, is niet te missen. Vergeet ook niet een visitekaartje bij te sluiten — de meeste mappen hebben daar een houdertje voor!

Je presentatiemap laten ontwerpen als onderdeel van je branding

Door een strakke vormgeving en de flexibele inzetbaarheid kan een presentatiemap een sterk onderdeel zijn van je branding. Als je bijvoorbeeld op een (promotioneel) event aanwezig bent, of een klantpresentatie houdt, is het natuurlijk fantastisch om wat achter te kunnen laten. Naast brochures en visitekaartjes kun je ook nog andere uitingen in je presentatiemap doen: denk bijvoorbeeld aan een CD of DVD met audiovisueel materiaal, of een USB-stick bedrukt met je logo. Ook een ballpoint met logo past mooi in een (dikkere) offertemap: zo kan de klant gelijk tekenen.

Presentatiemap, logo en huisstijl

Een presentatiemap is in de eerste plaats een nette manier om papieren (en andere media) geordend bij elkaar te houden, zodat je ze kunt aanbieden aan een klant. Dat maakt meteen het belang duidelijk van een goede bedrukking van je presentatiemap. Als je je logo duidelijk vermeldt op cruciale elementen van je offertemap, zoals de voorkant, maar ook bijvoorbeeld op de omslag aan de binnenkant, helpt dat je klant nog beter om je merk te herkennen. De presentatiemap is een belangrijke drager van de grafische elementen van je branding. Het mooiste is natuurlijk als de presentatiemap onderdeel is van een professionele huisstijl.

Wat kost een offertemap laten ontwerpen?

Hoeveel je moet neertellen voor een offerte- of presentatiemap, hangt ervan af hoe uitgebreid je deze wil hebben. Het belangrijkste is hoeveel van de offertemap je bedrukt wilt hebben: alleen de voorkant, of ook de kleine rechterflap, de binnenkant, achterkant? Vervolgens telt de uitvoering mee: is een standaarduitvoering met rechte hoeken wat je zoekt, of heb je liever gebogen flappen, eventueel met ruimte voor meer visitekaartjes? Daarna speelt de afwerking een rol. Welke papiersoort kies je, met welk gewicht, hoe dik moet de map zijn? Om je een idee te geven, bij Logosnel kun je al offertemappen laten ontwerpen vanaf € 69 (exclusief btw).

Wat is er nodig om een presentatiemap te laten ontwerpen?

Als je weet welke mappen je wilt, hoe dik deze moeten zijn enzovoorts, hebben we nog een aantal gegevens van je nodig om aan de slag te kunnen. We kunnen het beste een presentatiemap voor je ontwerpen als we al een complete huisstijl hebben. Als je alleen een logo hebt, bestaat het risico dat je mappen afwijken van de rest van je uitingen. Daarom raden we aan alleen een presentatie- of offertemap te laten ontwerpen als onderdeel van een (bestaande) huisstijl. Wil je weten wat er allemaal mogelijk is? Neem dan contact met ons op of e-mail ons direct op info [@]logosnel.nl!