Als je een logo gaat ontwerpen, kun je kiezen uit een aantal mogelijkheden om dit te doen. Grote sterke merken kiezen er soms voor om alleen een beeldmerk in hun logo te gebruiken. Dit werkt alleen als je een heel grote naamsbekendheid hebt. Het overgrote deel van de logo’s bestaat uit een combinatie van een beeld- en woordmerk. Je kunt er echter ook voor kiezen om alleen een woordmerk te gebruiken. Mits dit op de juiste manier gebeurt, kan hier een heel krachtige werking vanuit gaan.
Wat is een woord logo?
Een woord logo is een logo dat alleen tekst bevat. Deze tekst bevat vrijwel altijd de merknaam oftewel het woordmerk. Een logo waarin alleen een woordmerk is verwerkt, wordt ook wel een typografisch logo genoemd.
Een woordlogo kan de merknaam bevatten, maar dit kan ook de slogan van het bedrijf zijn. De herkenbaarheid wordt vergroot door op een heel consequente manier een bepaalde vormgeving te hanteren. Dit gaat dan om de schrijfwijze van de tekst, de stijl en de typografie. Door een origineel woordbeeld te creëren, wordt dit heel herkenbaar. Kleurgebruik speelt hierbij onder meer een rol maar ook zwart-wit woordbeelden kunnen heel krachtig overkomen.
Wanneer gebruik je een woord logo?
Zoals gezegd, ligt de focus bij een woordlogo vooral op de merk- of bedrijfsnaam. Dit werkt vooral goed als je een nieuw merk of bedrijf hebt en je dus nog aan de naamsbekendheid moet werken.
Er zijn echter ook situaties waarbij de naam al zo uniek is, dat een woordmerk voldoende is. Er zijn zelfs iconische woordmerken die als het ware een beeldmerk vormen. Wie kent nu niet de sierlijke rode letters van het merk Coca-Cola. Andere bekende voorbeelden zijn Ikea en Google en in ons land zijn HEMA, NOS, bekende woordmerken.
Belangrijke aandachtspunten
Het lijkt dus heel eenvoudig om een woordlogo te maken. Echter, niets is minder waar. Er zijn veel aandachtspunten als je een woordlogo gaat (laten) ontwerpen.
Kleur en vorm
Mensen zijn sterk in het herkennen van vormen en kleuren. Het is dan ook belangrijk dat je hier goed over nadenkt. Kiest voor kleuren die passen bij wat je met jouw merk of bedrijf wilt uitstralen. Kleuren roepen ook bepaalde emoties op bij mensen. Kies dan ook niet zomaar een willekeurige kleur. Een goede logo designer kan je hier uiteraard bij helpen.
Typografie
Als je de vorm en kleur hebt bepaald, moet je vervolgens gaan nadenken over de typografie. Deze drie elementen kunnen in de goede combinatie voor een heel krachtig en relevant logo zorgen.
Met typografie bedoelen we in feite alles wat bij de opmaak van teksten hoort. Het lettertype is een van de belangrijkste onderwerpen hierbij, maar ook zaken zoals witruimte en regelafstand spelen een rol.
Het is belangrijk dat de typografie goed past bij wat je met jouw bedrijf of merk wilt uitstralen en overbrengen op je doelgroep.
Het uitkiezen van het juiste lettertype is moeilijker dan je wellicht zou denken. Het is zeer bepalend voor de uitstraling van jouw logo. Maak je hierbij een verkeerde keuze, dan zal jouw logo aan kracht inboeten.
Ieder lettertype heeft zo weer een specifieke uitstraling. Als je bijvoorbeeld een sportmerk hebt, pas hier veel beter een heel krachtig lettertype bij dan juist een zachter en fragieler lettertype. Belangrijk is dat je bedrijfsnaam ook in klein formaat goed leesbaar blijft. Dit zal zeker niet bij alle lettertypes het geval zijn.
Voor een klassieke uitstraling worden meestal serif fonts gebruikt, zoals bijvoorbeeld baltica. Deze hebben schreefjes, oftewel dunne streepjes, aan het uiteinde van de letter pootjes.
Bij een moderne vormgeving worden vaak sans-serif fonts gebruikt die deze schreefjes niet hebben. Veel gebruikte moderne lettertypes zijn onder meer helvetica, futura, proxima nova, kerning en frutiger.
Je kunt ook aan contrasterende lettertypes denken. Dit kan heel krachtig overkomen als je naast de naam van je bedrijf ook de naam van je dienst of product in je logo wilt verwerken. Het contrasterende effect maakt duidelijk dat het twee verschillende items zijn, maar beide moeten natuurlijk wel goed leesbaar zijn en bij elkaar passen.
Tips
Tot slot hebben we nog enkele tips voor je, die je vast en zeker zullen helpen om tot een krachtig (woord)logo te komen.
- Een goede voorbereiding is het halve werk, zeker ook op het ontwerpen van een logo. Bedenk vooraf goed welke boodschap je wilt overbrengen aan welke doelgroep en wat je daarbij wilt uitstralen.
- Neem een logo ontwerper in de hand. Deze leveren niet alleen goede resultaten, maar kunnen je ook van goede adviezen voorzien.
- Denk ook na over de registratie van je logo. Je kunt alleen je woordmerk laten registreren maar als je ook een beeldmerk hebt, kun je ook beide laten registreren. Zo voorkom je dat iemand jou gaat imiteren, door de grafische elementen uit jouw woord- en/of beeldmerk over te nemen.