Wat maakt een logo sterk? 9 kenmerken

Wat maakt een logo sterk? 9 kenmerken

Een logo is het beeldmerk van een bedrijf, organisatie of merk. Een logo kan overigens ook enkel uit de bedrijfsnaam bestaan en dus alleen woorden bevatten. Het draagt bij aan de herkenbaarheid en naamsbekendheid van een merk en wordt daarom verwerkt in alle communicatie en reclame. Een logo is dus in feite onmisbaar voor je bedrijf. Maar denk niet dat elk logo zomaar voldoet: er zijn bepaalde kenmerken die een logo sterk maken. Het is belangrijk dat deze kenmerken in het ontwerp worden verwerkt, want alleen zo werkt het en draagt het bij aan een professionele uitstraling van je bedrijf. In dit artikel lees je wat een logo sterk maakt.

Simpel

Een goed beeldmerk hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Sterker nog: het wordt altijd aangeraden om juist een eenvoudig ontwerp te kiezen. Een simpel bedrijfslogo is namelijk gemakkelijker te herkennen én te onthouden. En dat is natuurlijk het doel van het ontwerp. Daarbij is een simpel design veel flexibeler toepasbaar in allerlei communicatie-uitingen. Bedenk bijvoorbeeld eens dat mensen een logo op een poster of billboard met grote snelheid passeren en dus maar heel kort de tijd hebben om het te herkennen. Een eenvoudig design is dus echt belangrijk.

Tijdloos

Als bedrijf moet je meestal eerst flink investeren in het opbouwen van naamsbekendheid en een klantenkring. Een logo helpt daarbij. Het is dan echter wel van belang dat het ontwerp tijdloos is, zodat je niet om de zoveel jaar een nieuwe versie nodig hebt. Dan moet je namelijk weer een paar stappen terug doen om weer dezelfde herkenbaarheid te behalen. Een sterk logo is ook over 20 jaar nog sterk en hoeft niet te worden aangepast om met de tijd mee te gaan. In het design moeten dus geen tijdelijke trends worden opgenomen.

Herkenbaar

We stipten het al even aan: een sterk bedrijfslogo is altijd herkenbaar. Dit is belangrijk omdat mensen zo snel kunnen herkennen van welk bedrijf een bepaalde uiting afkomstig is. Als je gebruik maakt van een afbeelding, dan moet deze ook goed herkenbaar zijn zonder dat de bedrijfsnaam erbij staat. Dit heeft natuurlijk voor een deel te maken met het opbouwen van bekendheid, maar ook met het kiezen van de juiste afbeelding en uitstraling voor de branche waarin je opereert. Een afbeelding kan bijvoorbeeld de bedrijfsnaam uitbeelden, zoals bij Apple, maar dit hoeft niet. Het maakt het wel eenvoudiger om afbeelding en bedrijfsnaam te koppelen. In ieder geval moet het ontwerp passen bij jouw bedrijf, zodat er geen verwarring met andere merken kan ontstaan.

Uniek

Het is best lastig om zowel een herkenbaar als uniek bedrijfslogo te ontwerpen. Binnen bepaalde branches wordt vaak gekozen voor een bepaalde afbeelding, die wel herkenbaar is, maar verre van uniek. Timmerbedrijven hebben bijvoorbeeld vaak logo’s met een hamer erin. Je ziet dus wel snel dat het om een timmerbedrijf gaat, maar welk? Het is dus belangrijk om je duidelijk te onderscheiden van de concurrent. Het is altijd slim om wat vooronderzoek te doen en de logo’s van concurrenten op een rijtje te zetten. Op die manier zie je wat er al is gedaan en hoe jij je kunt onderscheiden.

Passend bij de branche

Heel belangrijk is dat een bedrijfslogo past bij de branche waarin een bedrijf opereert. Serieuze dienstverleners moeten een beeldmerk hebben met een serieuze uitstraling, dus rustige kleuren en een strak ontwerp. Zou jij de hulp inroepen van een accountant met een net iets te ludiek logo? Waarschijnlijk niet. In andere sectoren kan dit juist wel weer heel gepast zijn. Voor creatieve bedrijven of merken die zijn gericht op kinderen is het juist heel goed om een speels ontwerp te kiezen.

Ontworpen voor de doelgroep Dit punt sluit aan bij de gepastheid voor de branche en gaat vaak hand in hand. Besteed toch wat extra aandacht aan het in kaart brengen van je doelgroep. Zijn de klanten bijvoorbeeld vooral mannen of vrouwen? Zakelijke of informele mensen? Al dit soort factoren dienen in het ontwerp te worden meegenomen om de doelgroep zoveel mogelijk aan te spreken.

Veelzijdig

Zoals gezegd wordt een bedrijfslogo gebruikt voor alle communicatie-uitingen. In eerste instantie denk je dan wellicht vooral aan de website en briefpapier, maar denk ook eens aan visitekaartjes, billboards of bedrijfskleding. Een sterk logo moet voor al dit soort toepassingen geschikt zijn. Een professionele ontwerper zal precies weten hoe het design in elkaar moet zitten.

Schaalbaar

Een logo moet dus flexibel inzetbaar zijn. Dat betreft niet alleen maar het gebruik, maar zeker ook het formaat. Een logo moet immers tot zijn recht komen in alle afmetingen, van e-mailhandtekening tot billboard. Het moet dus in alle formaten herkenbaar zijn en de kwaliteit mag bij het schalen niet verslechteren. Hier moet bij het ontwerp op worden gelet. Daarnaast moet het logo als vectorbestand worden geleverd, want alleen dan is het onbeperkt schaalbaar.

Flexibel/variaties mogelijk

Niet alleen qua grootte moet het bedrijfslogo flexibel zijn, het is daarnaast wel zo handig als het logo ook werkt in andere kleuren. Het zal bijvoorbeeld regelmatig voorkomen dat het beeldmerk in zwart-wit wordt afgedrukt. Is het dan nog wel sterk en herkenbaar? En wat als het tegen een achtergrond in een andere kleur dan normaal wordt afgebeeld? Kunnen de kleuren dan worden aangepast zonder aan kwaliteit in te boeten?

Waarom Logosnel.nl?

Logosnel.nl werkt met een team van ervaren ontwerpers, die precies weten hoe ze alle genoemde kenmerken moeten verwerken in jouw bedrijfslogo. Je kunt bij ons al binnen 24 uur na het plaatsen van de opdracht het eerste concept ontvangen wanneer je gebruik maakt van onze 24-uursservice. Je mag hier feedback op geven totdat je helemaal tevreden bent. Voor de aanpassingen worden geen extra kosten gerekend. Een professioneel logo kost bij ons slechts 99 euro. Naast logo’s ontwerpen we ook complete huisstijlen voor slechts 119 euro. Ook hier geldt dat de levering snel is en dat onbeperkt feedback gegeven mag worden. Als je zowel een logo ontwerp als een complete huisstijl bij ons afneemt, dan betaal je maar 198 euro. Daarnaast kunnen we ook het social media design voor onze rekening nemen.

Stel ons je vraag