Gratis logo laten maken? 7 redenen om dit niet te doen!

7 redenen om geen gratis logo te laten maken

Tegenwoordig kun je via allerlei websites een gratis logo laten ontwerpen of er een zelf maken. Een gratis logo klinkt natuurlijk heel aantrekkelijk, maar het is toch geen goed idee. Er kleven namelijk een aantal nadelen aan een gratis logo. In dit artikel lees je waarom je beter kunt investeren in een professioneel ontworpen logo en dat dit helemaal niet duur hoeft te zijn.

Niet altijd echt gratis

Bij sommige website kun je in feite niet echt een logo ontwerpen, maar een bestaand voorbeeld aanpassen. Je kiest uit een paar standaardontwerpen waarvan je dan de kleuren kunt bewerken. Je voegt de bedrijfsnaam eventueel toe en klaar ben je. Echt origineel is dit echter niet. Daarbij is het nog maar zeer de vraag of het ontwerp echt gratis is. Bedrijven die dit soort opties bieden willen vaak drukwerk verkopen. Het gratis logo is dus een lokkertje, waarbij wordt gehoopt dat je het vervolgens op briefpapier of visitekaartjes laat afdrukken. De kwaliteit van het logo maakt voor de leverancier dus echt niet uit.

Niet uniek

Je kunt het uit het bovenstaande al een afleiden: gratis logo’s zijn niet bepaald uniek. Vaak kunnen meerdere bedrijven gebruik maken van dezelfde symbolen of afbeeldingen. Een ander, misschien wel concurrerend bedrijf kan dus vrijwel hetzelfde logo hebben, waarbij enkel de bedrijfsnaam verschilt. Dit is natuurlijk funest voor de herkenbaarheid van je logo. Het heeft namelijk geen eigen identiteit. Als je bij Logosnel.nl een bedrijfslogo laat maken, dan weet je zeker dat het echt uniek is. Ieder logo wordt namelijk op maat gemaakt op basis van de wensen en eisen van de klant. Uiteraard geven wij hierin ook advies, want onze ervaren ontwerpers weten precies waar een goed logo aan moet voldoen.

Afspraken en rechten

Als je een logo bewerkt via een gratis tool, dan krijg je nooit de rechten van het ontwerp. Die blijven namelijk bij de oorspronkelijke ontwerper en er zijn waarschijnlijk nog heel wat andere bedrijven die op basis van dat ontwerp een vergelijkbaar logo hebben gemaakt. Het bedrijfslogo kan hierdoor bovendien niet als merk worden geregistreerd. Met een partij die gratis logo’s maakt kun je dus geen afspraken maken over licenties en auteursrecht.

Niet flexibel te gebruiken

Het idee van een bedrijfslogo is dat het op alle vormen van communicatie kan worden ingezet. Een gratis logo is hier echter in veel gevallen niet voor geschikt. Het gratis ontwerp kan meestal niet worden gebruikt voor bijvoorbeeld drukwerk of op bedrijfskleding en auto’s. Zo heb je natuurlijk weinig aan het ontwerp. Je kunt het design wel om laten zetten naar een bestand dat wél flexibel schaalbaar en inzetbaar is (vectoriseren), maar dan moet je hiervoor alsnog kosten maken. Het logo is dan niet meer gratis. Je kunt daarom beter één keer een kleine investering doen in een professioneel ontworpen logo, want dan is het meteen voor alle doeleinden geschikt. Bij Logosnel.nl kun je al voor 99 euro een uniek en professioneel logo laten ontwerpen dat direct geschikt is voor drukwerk en andere toepassingen. Als je al een logo hebt dat nu niet geschikt is voor drukwerk, dan kunnen we van het originele bestand ook een vectorbestand maken.

Geen kennis van zaken

Voor het ontwerpen van een sterk logo heb je kennis en vaardigheden nodig. Een goed logo moet namelijk altijd aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet het uniek, simpel, herkenbaar en tijdloos zijn. Dit ga je absoluut niet bereiken met een gratis logo. Dit soort ontwerp is niet flexibel genoeg om het unieke karakter van je bedrijf weer te geven en de juiste kleuren en symbolen te kiezen. Het resultaat zal niet onderscheidend en dus niet herkenbaar genoeg zijn en bovendien oogt het vaak onprofessioneel. En dat straalt weer af op het bedrijf, dat hierdoor ook minder professioneel overkomt. Dat wil je natuurlijk voorkomen.

Niet toegespitst op doelgroep en branche

Over een sterk logo wordt goed nagedacht. Het moet passen bij je bedrijf, de branche en de doelgroep. Dit zijn heel wat zaken om rekening mee te houden. Met de paar standaardopties die je meestal hebt bij gratis logo-ontwerp kun je onmogelijk dit soort factoren meenemen. Is dat erg? Ja, absoluut. Als het bedrijfslogo namelijk niet past bij je branche en doelgroep, dan kom je wellicht onbetrouwbaar over en spreek je de gewenste doelgroep niet aan. Dat betekent dat je klanten mis kunt lopen en dat kost geld. Veel meer geld dan het laten ontwerpen van een professioneel logo kost.

Combinatie van diensten

Als je naast een nieuw logo ook nog ander grafisch design nodig hebt, dan is het handig als je al het ontwerp bij één leverancier neer kunt leggen. Zo worden alle onderdelen namelijk optimaal op elkaar afgestemd. Als je een gratis logo laat ontwerpen en je gaat vervolgens naar een andere ontwerper voor een huisstijl of social media design, dan is het maar de vraag of alles bij elkaar aan zal sluiten, zeker omdat de gratis logo’s meestal niet bewerkt kunnen worden. Bij Logosnel.nl kun je al je grafisch ontwerp afnemen. Een nieuw logo kost bij ons maar 99 euro en een complete huisstijl slechts 119 euro. Als je zowel het logo-ontwerp als de huisstijl bij ons neerlegt, dan betaal je in totaal 198 euro.

Over Logosnel.nl

Logosnel.nl levert voordelig grafisch ontwerp op maat. We willen namelijk dat grafisch design voor iedereen bereikbaar is, zelfs als je een klein budget hebt. Dan kunnen ook starters professioneel ontwerp betalen. Zo hebben we al veel bedrijven in binnen- en buitenland geholpen. Naast logo’s en huisstijlen maken we nog heel veel ander grafisch ontwerp. Een compleet overzicht vind je onder het kopje Diensten in het menu. Heb je vragen of wil je een opdracht plaatsen? Neem dan contact met ons op via het aanvraagformulier op de website. Ons team staat voor je klaar en helpt je graag verder.

Stel ons je vraag