Investeren in een goed en duidelijk logo betaalt zich vanzelf uit. Een goed logo zorgt er namelijk voor dat jouw bedrijf veel beter wordt herkend door het grote publiek. Een logo heeft ook meestal een specifieke betekenis. Zo vertelt het je waar het bedrijf voor staat en wat men wil uitstralen. In heel veel gevallen zien we een logo met een afbeelding. Het hoeft echter niet altijd het geval te zijn. Je kunt ook alleen gebruik maken van letters in een bepaalde kleur en vorm. In deze blog de aandacht voor logo’s met een V.
Betekenis
Een logo dat uit enkel een afbeelding bestaat, noemen we ook wel een beeldmerk. Een logo met alleen tekst wordt ook wel een woordmerk genoemd. Een woordmerk verwijst vaak naar het merk zelf of een bepaalde slagzin die betrekking op het merk of bedrijf heeft. Is de merknaam te lang, dan wordt deze vaak door de initialen afgekort. We noemen dit dan ook wel een monogram.
De tekst van een woordmerk zal meestal opgemaakt zijn in de kleuren en lettertypes van de huisstijl van het bedrijf. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van bestaande lettertypes. Je ziet ook regelmatig gebeuren dat de letters speciaal worden ontworpen.
Logo’s met een V
Een voorbeeld van een bedrijf dat een logo met een V heeft, is olieproducent Valvoline. Hun logo bevat een grote letter V in de kleuren rood en blauw. Daaronder staat in het zwart de merknaam. Batterijleverancier Varta heeft een geel v-vormig symbool in een paars vlak met witte omlijning staan. Het v-vormige symbool verwijst natuurlijk naar de beginletter van de merknaam.
Streamingsdienst Vimeo heeft ook een logo met een V. Hier gaat het om een licht blauwe gestileerde letter V. Modemerk Valentino heeft een zwarte letter V in een afgeronde vorm.
Een ander logo met een V zien we bij Verizon, de leverancier van onder andere internetapparatuur. Als logo hebben zij hun merknaam in kleine zwarte letters met een rode Z. Boven de letter v staat een groter rood V vormig teken. Dit teken zien we ook als opzichzelfstaand logo terug.