Een van de zaken waar je over moet nadenken bij het bedenken van een logo is de kleurstelling. Iedere kleur of kleurcombinatie heeft zo zijn eigen betekenis. Op deze manier kun je dus jouw logo een bepaalde uitstraling geven. Naast kleur kun je ook voor een zwart-wit logo kiezen. Dit heeft zo zijn voordelen en je geeft jouw logo er ook een specifieke uitstraling mee. Bovendien kan het gewoon ook heel mooi zijn.
De uitstraling van een zwart-wit logo
Alhoewel zwart officieel geen kleur is, maar een nuance waarmee je kleuren kunt versterken, wordt het door velen toch als zodanig beschouwd. Net als kleuren heeft zwart echter wel degelijk een heel duidelijke betekenis.
In vroegere tijden werd zwart op veel plaatsen in de wereld als iets negatiefs ervaren. Later veranderde dit en kreeg zwart meer een uitstraling van kracht, autoriteit, macht en rijkdom. Het is niet voor niets dat de zwarte pakken bij veel traditionele zakelijke bedrijven en instellingen nog altijd een belangrijke rol spelen.
Hetzelfde geldt in feite voor wit, waarmee je vooral reinheid en puurheid uitstraalt. Logo’s waarbij zwart en wit met elkaar worden gecombineerd hebben dan ook een heel chique en elegante maar ook een heel krachtige uitstraling.
Veel merken maken hier dankbaar gebruik van. Beroemde luxe merken met een zwart-wit logo zijn bijvoorbeeld Prada, Coco Chanel en Calvin Klein. Zij willen vooral luxe en exclusiviteit uitstralen. Om dezelfde reden zien we zwart-wit logo’s ook veel terugkomen in de designers wereld.
Sportmerken als Adidas en Nike hebben een zwart-wit logo dat bovendien uitblinkt in eenvoud. Met deze combinatie stralen deze merken met hun logo enorm veel kracht uit.
Hetzelfde kun je zeggen over automerken zoals Audi. Ook zij willen heel duidelijk kracht een exclusiviteit uitstralen.
Wil jij met jouw logo ook een krachtige en exclusieve uitstraling hebben, dan is een zwart-wit logo zeker het overwegen waard. Als je voor een zwart-wit logo kiest, moet je echter wel voorzichtig zijn met de hoeveelheid zwart. Als je er te veel van gebruikt, impliceer je namelijk eenzaamheid en verdriet. Denk hier dus goed aan.
De voordelen van een zwart-wit logo
Wie denkt dat zwart-wit logo’s saai zijn, heeft het helemaal mis. Ze hebben een hoog contrast en daarbij een heel krachtige en exclusieve uitstraling. Ze blinken daarnaast ook uit in hun eenvoud. Dit maakt een zwart-wit logo juist zo mooi.
Denk nog even aan het logo van Adidas en Nike. Het zwarte logo op de witte achtergrond is zo krachtig dat er zelfs geen woordmerk meer nodig is.
Maar er zijn meer voordelen te benoemen. In tegenstelling tot heel kleurrijke logo’s is een zwart-wit logo tijdloos. Het is hierbij dus niet nodig om hier steeds met nieuwe designtrends mee te gaan. Je kunt volstaan met zo nu en dan een subtiele aanpassing.
Zo bespaar je niet alleen op ontwerpkosten maar zorg je er ook voor dat je herkenbaar blijft. Iedere grote verandering aan jouw logo vergt namelijk steeds weer een gewenningsperiode bij jouw doelgroep.
Ook op het economisch vlak heeft een zwart wit logo een voordeel. Het zal waarschijnlijk niet de belangrijkste reden zijn om ervoor te kiezen, maar een bijkomstig voordeel is het feit dat een zwart-wit logo kostenbesparend werkt.
Drukwerk in zwart-wit is nu eenmaal goedkoper dan in kleur. Dit geldt ook voor gewoon printwerk. Als je hier veel gebruik van maakt, kan de besparing dan ook best nog wel oplopen.
Waar je overigens wel aan moet denken als je een zwart-wit logo gaat gebruiken is dat je ook jouw huisstijl hierop aan laat sluiten. Niet dat alles dan in zwart-wit moet zijn, maar het moet wel één geheel vormen. Een goede professionele designer zal hier overigens altijd rekening mee houden.
Kwestie van smaak
Hoe kleur wordt ervaren is heel subjectief. Dit geldt helemaal voor het gebruik van zwart en wit. De een vindt het prachtig, de ander vindt het maar saai of zelfs foeilelijk.
Het gaat er echter in eerste instantie om wat jij er zelf van vindt. Heb jij op dit moment een gekleurd logo maar wil je bijvoorbeeld graag meer klasse uitstralen, dan moet je zeker eens kijken hoe jouw logo er in zwart-wit uitziet.
Dit kun je heel eenvoudig doen door het in zwart-wit uit te printen. Bekijk hoe jouw logo er dan uitziet. Let goed op de details. Oogt het nog steeds goed en wat voel je erbij? Vooral dat laatste is natuurlijk belangrijk. Het moet namelijk wel een uitstraling hebben die goed bij jouw merk of bedrijf past. Heb je er een goed gevoel bij, schakel dan een professional in. Deze kan in overleg met jou het logo met mogelijk wat aanpassingen, naar een zwart-wit ontwerp kan omzetten.