Wat kleurgebruik in een logo met je doet

Een logo is veel meer dan alleen een leuk plaatje met wat tekst. Het geeft mensen een eerste indruk over jouw bedrijf. Als je een logo wilt laten ontwerpen, moet je hier dan ook goed over nadenken. Wat wil je uitstralen. De kleurkeuze is hier heel bepalend bij. Mensen hebben bij iedere kleur weer andere associaties. In deze blog zullen we ingaan op symbolische en psychologische betekenis van de diverse kleuren.

Geel

De kleur geel staat voor energie en optimisme. Over het algemeen word je heel actief van de kleur geel. Het is een warme kleur en als kleur van de zon is het een uitstekende keuze voor het logo van een reisbureau. Let wel op de tint die je toepast.

Rood

De kleur rood heeft een zeer krachtige uitstraling. Het is een dynamische en avontuurlijke kleur. Het is tevens een heftige kleur zowel in positief als negatief opzicht. Zo staat rood voor liefde en passie maar ook voor agressie en pijn. Het is een echte alarmkleur die direct de aandacht trekt. Het logo van het rode kruis is natuurlijk bij iedereen wel bekend.

Paars

Bij de kleur paars denk je veelal aan rijkdom en luxe. Paars staat ook voor spiritualiteit, wijsheid en royalty. Paars zie je dan ook veel terugkomen in logo’s van onderwijsinstellingen. Ook luxere merken passen het vaak toe.

Blauw

De kleur blauw geeft vertrouwen en straalt rust en kalmte uit. Blauw staat tevens voor succes en loyaliteit. Blauw zie je dan ook vooral terug in de logo’s van bedrijven in de zakelijke dienstverlening zoals banken en verzekeringsmaatschappijen. Ook overheidsinstellingen maken er gebruik van.

Groen

De kleur groen is voor veel mensen is een rustgevende kleur. Ze associëren de kleur met de natuur maar ook gezondheid. Groen is tevens verfrissend en harmonieus. Het zijn dan ook vooral organisaties met een duurzaam karakter die deze kleur in hun logo zullen gebruiken.

Oranje

Oranje is een heldere aantrekkelijke kleur die in het algemeen staat voor jong en enthousiast maar ook voor betaalbaar. Oranje is een echte aandachtstrekker. In Nederland heeft oranje uiteraard een veel bredere betekenis. Het is de kleur van ons land, het koningshuis en onze nationale sporters, waarbij voetbal in het bijzonder.

Zwart-wit

Zwart-wit heeft een chique en elegante uitstraling Een zwart-wit logo is ook tijdloos. Zwart-wit logo’s zie je dan ook veel terug in de modewereld of bij parfummerken. Maar ook in de designwereld wordt het veel toegepast.

Goud

Goud straalt succes, luxe en klasse uit. Het geeft een gevoel van exclusiviteit en creëert een gevoel van verlangen. Het zijn dan ook de luxe merken zoals bijvoorbeeld Lamborghini of Rolex die de kleur goud in hun logo verwerken.

    Stel ons je vraag