Oranje boven! Ook in jouw logo

Bij het ontwerpen van een logo, moet je goed weten wat voor gevoel je wilt uitstralen. Kleurgebruik speelt hierbij een belangrijke rol. Kleuren roepen namelijk bepaalde gedachten en emoties op bij mensen. Bij het bedenken en ontwerpen van een nieuw logo, kun je hier dus goed gebruik van maken. Wat de symbolische en psychologische betekenis van de kleur oranje is, kun je lezen in deze blog.

Oranje boven

Oranje is een secundaire kleur die heel lang werd gezien als een tint van geel, rood of bruin. Pas vanaf het moment dat de bekende vrucht werd geïmporteerd, werd ook de naam geïntroduceerd. Oranje wordt bij ons natuurlijk geassocieerd met De Oranjes, onze koninklijke familie. De familie dankt hun naam overigens aan de Franse stad Orange. Verder zijn er maar weinig landen die oranje in de vlag gebruiken. Dit komt doordat het een secundaire kleur is en het feit dat het minder opvalt dan rood.

Oranje wordt ervaren als een warme kleur die wordt verkregen door het mengen van de kleuren rood en geel.  De kleur staat voor vriendschap, humor, plezier en gezelligheid. Maar ook voor dynamiek, kracht, samenwerking en sportiviteit. De complementaire kleur is blauw. Deze twee versterken elkaar dus. De kleur oranje zien we niet heel veel terug in de logo’s van bedrijven en instellingen. Men vindt het vaak een lastige kleur. Hij is al snel overheersend en schreeuwerig. Hij is ook niet zo gemakkelijk te gebruiken in combinatie met andere kleuren.

Desondanks zijn er wel sectoren waar we zo nu en dan de kleur oranje in het logo terugzien. We zien dit vooral bij artistieke beroepen, sport- en pretparken, bedrijven met de naam oranje in de naam of bedrijven die de Nederlandse afkomst willen benadrukken. Blokker, Rabobank, PostNL en de KNVB zijn bekende voorbeelden hiervan.

Wil jij een vriendelijke, relaxte en gezellige sfeer neerzetten of juist meer een dynamische en sportieve uitstraling laten zien, ga dan vooral voor de kleur oranje. Doordat de kleur niet heel veel wordt toegepast, zorg je er in ieder geval voor dat je sneller wordt herkend door klanten. Dit zal er vervolgens weer voor zorgen dat zij eerder tot een aankoop zullen overgaan.

    Stel ons je vraag