Logo voor eigen bedrijf: 10 tips voor een goed logo ontwerp

Logo voor eigen bedrijf: 10 tips voor een goed logo ontwerp

Als je een eigen bedrijf hebt, dan moet je dit in de markt zetten en profileren. Een goed logo en een passende huisstijl helpen hierbij. Een logo draagt namelijk bij aan de herkenbaarheid en de naamsbekendheid van je bedrijf. Om dit effect zo sterk mogelijk te maken moet het logo op alle communicatie-uitingen en reclame worden afgebeeld. Hierbij is het echter wel belangrijk dat het bedrijfslogo aan een aantal kenmerken voldoet, want niet ieder logo is zomaar goed genoeg. In dit artikel lees je tien tips die zorgen voor een sterk logo-ontwerp.

1. Het logo moet uniek zijn

Ten eerste is het belangrijk dat een bedrijfslogo echt uniek is. Het moet namelijk onderscheidend zijn van de concurrentie. Er zijn branches waarin veel bedrijven vergelijkbare logo’s hebben, omdat er een bepaalde afbeelding in is opgenomen die herkenbaar is voor die branche. Zo zie je in het logo van een timmerbedrijf vaak een hamer. Hierdoor zie je direct dat het een timmerbedrijf betreft, maar het is niet duidelijk om welk bedrijf het gaat. Het is verstandig om eerst eens te kijken welke logo’s je concurrenten hebben voordat je een ontwerp laat maken. Zo zie je hoe je jouw bedrijf het beste kunt onderscheiden.

2. Het logo moet herkenbaar zijn

Naast uniek moet een bedrijfslogo absoluut herkenbaar zijn. Dit is belangrijk, omdat mensen dan altijd kunnen herkennen van welk bedrijf een (reclame)uiting afkomstig is. Als het logo bestaat uit zowel een afbeelding als de bedrijfsnaam, dan moet die afbeelding ook zonder tekst goed herkenbaar zijn. Het ontwerp moet goed passen bij het bedrijf en wat het wil uitstralen en er mag geen verwarring ontstaan met andere merken. Het zal een tijdje duren voordat je merk naamsbekendheid heeft opgebouwd, maar een sterk en herkenbaar logo draagt hier zeker aan bij.

3. Houd het ontwerp simpel

Een goed logo-ontwerp is simpel. Een eenvoudig design is namelijk veel gemakkelijker te herkennen en te onthouden. Daarnaast is een dergelijk ontwerp flexibel toe te passen op allerlei communicatie-uitingen. En bedenk ook eens dat het logo soms van grote afstand wordt gezien of met grote snelheid wordt gepasseerd, zoals wanneer het op een billboard langs de snelweg staat afgebeeld. Ook dan moet het logo herkenbaar zijn en een simpel beeldmerk is sneller thuis te brengen.

4. Kies een tijdloos design

Een logo moet jaren, zo niet decennia mee kunnen gaan. Als je er trends of hippe zaken in verwerkt, dan is het al vrij snel niet meer relevant. Dat is zonde, want als bedrijf moet je tijd en geld investeren in het opbouwen van naamsbekendheid en herkenbaarheid. Het logo draagt hieraan bij, maar als je logo niet tijdloos is en het moet daarom vervangen worden, dan kost het weer tijd voordat mensen het nieuwe logo met het merk gaan associëren. Een sterk logo is niet alleen op dit moment sterk, maar ook nog over 20 jaar.

5. Het logo moet passen bij de branche

Een bijzonder belangrijke tip is dat een bedrijfslogo altijd naadloos moet aansluiten bij het bedrijf en bij de branche waarin het bedrijf opereert. Een accountant heeft natuurlijk een heel ander logo nodig dan een kinderdagverblijf. De eerste moet vooral serieus en

betrouwbaar overkomen en dit moet het bedrijfslogo dan ook uitstralen. Rustige kleuren, zoals blauw, en een strak ontwerp helpen hierbij. Een kinderdagverblijf kan juist beter kiezen voor een wat speelser en kleurrijker ontwerp. Als je deze logo’s eens om zou wisselen, dan zou je de accountant niet vertrouwen en het kinderdagverblijf veel te serieus vinden. Dit toont wel aan waarom het design bij de branche moet passen.

6. Het ontwerp moet de doelgroep aanspreken

Een sterk logo moet niet alleen aansluiten bij de branche, maar ook bij de doelgroep. Binnen dezelfde branche kun je namelijk verschillende doelgroepen hebben. Denk bijvoorbeeld maar eens aan een dames- en een herenkapper. Dezelfde werkzaamheden, maar een andere doelgroep. Iets anders om op te letten is of de doelgroep vooral zakelijk of informeel is. Bedenk goed wat de doelgroep zal aanspreken qua kleurgebruik en afbeeldingen.

7. Het logo moet flexibel inzetbaar zijn

In principe worden voor een logo vaste kleuren gebruikt, maar het kan voorkomen dat het logo zwart-wit wordt afgedrukt. Of tegen een andere kleur achtergrond dan normaal wordt afgebeeld. Het is dan belangrijk dat het logo ook in deze versies overeind blijft. Ziet het er dan nog goed uit en is het herkenbaar? Kan het kleurgebruik worden aangepast zonder aan kwaliteit in te boeten?

8. Het logo moet veelzijdig en overal inzetbaar zijn

Een goed logo kun je overal voor gebruiken. Het moet werken op alle communicatie en in alle vormen van reclame, of het nou gaat om een e-mailhandtekening of een billboard. Een goed ontwerp blijft sterk op briefpapier, visitekaartjes, bedrijfskleding, de website of waar het ook maar wordt weergegeven. Het moet voor al dit soort toepassingen geschikt zijn. Het design moet hierop zijn ingesteld.

9. Het logo moet schaalbaar zijn

Aan de voorbeelden zag je het waarschijnlijk al: een logo wordt op allerlei formaten afgebeeld. Het moet tot zijn recht komen in alle afmetingen. Het moet dus schaalbaar zijn en niet aan kwaliteit inboeten als het sterk wordt verkleind of uitvergroot. Het ontwerp moet hiermee rekening houden en het logo moet als vectorbestand beschikbaar zijn. Een vectorbestand is namelijk onbeperkt schaalbaar.

10. Laat het logo ontwerpen door Logosnel.nl

Om er verzekerd van te zijn dat je nieuwe bedrijfslogo aan alle bovenstaande kenmerken voldoet, doe je er goed aan om het ontwerp uit te besteden aan een professionele ontwerper. Logosnel.nl is expert in het ontwerpen van unieke logo’s op maat. We werken altijd snel en tegen scherpe tarieven. Een nieuw logo kunnen we al binnen 72 uur opleveren. Je krijgt tenminste twee ontwerpen, waarvan je er een mag kiezen. Op dit ontwerp mag je onbeperkt feedback geven, zonder dat hiervoor extra kosten in rekening worden gebracht. Een nieuw logo kost slechts 99 euro. Meer weten? Neem dan contact met ons op via het formulier op de website of bel ons.

Stel ons je vraag